- Ikke alt har gått som planlagt, forteller Britt Mortensen og Monica Nes. - Og det er en viktig erfaring. Vi kan ikke ha en full plan for hva vi skal gjøre, vi må se an situasjonen litt.
De har satt pris på å få jobbe utendørs i det fine høstværet. - Jeg synes også det har vært veldig gøy å blande flere fag og se sammenhengen mellom de, sier Mortensen. I år er det første gang at både pedagogikk, fysisk aktivitet, drama, musikk og kunst og håndverk deltar i samarbeidet.
- Vi fikk utdelt en hale, og måtte skape noe rundt den, forteller studentene Håkon Gullaksen, Kristoffer Hveding, Anne Gjellan, Peder Hesselberg, Maren Fossum og Trine Berg Hanssen. Resultatet ble et spennende revehi der barna ble invitert inn for å blant annet lete etter halen til reven.
- Det som har vært mest givende i dag har vært å se hvor ivrige barna er, samstemmer gruppa. - Hittil har vi hatt to barnehager her, og det har vært veldig forskjell på dem. Den ene gruppa var mest opptatt av at vi skulle fange dem mens den andre ville utforske mer selv. Vi har hatt en grundig plan, men vi har også lært hvor viktig det er å tilpasse underveis, og å improvisere når vi er sammen med barn.
Etter jul skal førsteklassingene ha sin andre praksisperiode. - Dette er også veldig aktuelt i forhold til praksis, mener de. - Når vi er ute i barnehagen må vi gjennomføre 2 aktiviteter for barna hver uke.
Vigdis Dagsdatter Øien på seksjon for kunst og håndverk ser veldig godt verdien i at dette er et gjentagende arrangement. - Hvert år forbedrer vi og utvikler vi opplegget. I år er det en litt annerledes tilnærming. I tillegg til at vi har hatt med flere fagområder har vi også hatt en mer bærekraftig tilnærming. Vi har lagt vekt på at studentene skal se verdien i å bruke naturmaterialer som allerede finnes i parken.
Hun roser det tverrfaglige samarbeidet som hun mener har fungert svært godt. - I forhold til det å jobbe med mål er dette det mest meningsfulle jeg gjør, sier Dagsdatter Øien.
Trond Løge Hagen ved seksjon for fysisk aktivitet roser studentene for måten de har samarbeidet på. - Studentene har arbeidet veldig godt. De har tatt oppgaven på strak arm og har kommet i mål med god margin, noe også Pål Gerhard Rystad ved seksjon for pedagogikk sier seg enig i.