Undervisningen er et samarbeid mellom seksjonene drama, kunst og håndverk og naturfag med miljølære.
- Studentene får frie tøyler, forteller høgskolelærer Ole Johan Sando. - De skal lage rom som inspirerer til barna til leik, litt fine rom som gjør at barna vil være der.
Sando er spent på å se resultatet, etter først å ha fått undervisning noen dager har studentene arbeidet på egen hånd med å sette opp de forskjellige rommene.
- Studentene må bruke seg selv og tenke helhetlig i forhold til det rommet de skaper, de skal være med barna i leiken.
- Barna kan ofte overraske og ta i bruk rommene på en helt annen måte enn hvordan vi voksne tenker det skal brukes. Ofte ser man ikke hva man har skapt før barna tar det i bruk.
- Det er artig å se hvor forskjellige ting de lager, sier høgskolelektor Vigdis Dagsdatter Øien. Hun peker på noen studenter som har laget iskuler i forskjellige farger. - Da førsteklassingene i fjor hadde denne oppgaven var det ikke snø. Nå ser vi hvilke muligheter og premisset været legger.
Mellom iskuler, labyrinter, sjørøverskuter og hengebruer finner vi leikberikerne Henrik Dahlsveen fra Hedmark og Eirik Ebbesen fra Orkanger.
- Vår oppgave er å gi litt mer liv, støtte opp under leiken, forteller de. De synes det er veldig gøy å være med barna.
- Dette er en morsom og annerledes måte å ha undervisning på, mener Dahlsveen.
- Vi har hatt noe om barn og rom i praksis, men det er spennende å se hvordan barna tar i bruk rommene. Leiker de som vi har tenkt at de skal eller finner de andre måter å bruke rommene på?