Besøk på barnehagelærerutdanningen i Mosambik

  • Publisert: 29.06.2016
  • Oppdatert: 29.06.2016
Dosent Arve Gunnestad besøkte i vår IFPP, som DMMH var med på å starte opp i 2011. 
Leaderseminar
Den første uka besøkte han flere barnehager, og var glad for å møte igjen flere tidligere studenter.

- Arbeidsforholdene for barnehagelærere er ofte enkle. Det er mange barn, og som oftest er det bare en lærer og ingen assistent. Vi  anbefaler i utdanningen ikke mer enn 25 barn pr lærer, men det er et stykke vei  å gå når det ikke finnes offentlige standarder, forteller Gunnestad. 
 
Gunnestad var også taler på et fire dagers seminar med hovedtema Ledelse for våre studenter. Blant innlederne var blant annet departementet som hadde innlegg om ansettelsesmuligheter for barnehagelærere og pensjonsordninger (noe som foreløpig nesten ikke fins).  

- Det er viktig for en helt ny type utdanning som barnehagelærerutdanning å bygge relasjoner til myndighetene og institusjoner i samfunnet. Jeg synes dette var helt eksemplarisk gjennomført, og lover godt for fremtiden, sier en fornøyd Gunnestad. 

- Barnehager og førskolelæreryrket er i støpeskjeen i Mosambik. I utgangspunktet er det et ufaglært kvinneyrke, og dermed lavstatus og dårlig betalt. Når vi nå bygger ut en utdanning, er vi med og utvikler både respekten og synet på barn, på barnehagens betydning og på kvinners mulighet til å få respekt for sitt arbeid. Derfor var departementenes deltakelse svært viktig. De ble svært positive til arbeidet.

Jeg ble også invitert til å ha et seminar for studenter og ansatte på Universidade Pedagogica, der jeg snakket om Resiliens og risikoutsatte barn, fortsetter han. Dette universitetet er svært positive til samarbeid og har betydd mye for utviklingen av barnehagelærerutdanningen vår.

Gunnestad deltok også på møte med styret for utdanningene og han hadde møter med timelærerne.

- Vi drøftet blant annet en plan og tiltak for videre kvalitetsutvikling der vi spesifiserte særlig ledelsens og lærernes bidrag. Et tiltak som de nå har satt i gang er å begynne å spare for å bygge et førskolepedagogisk senter. De utfordret studentene og lærerne til å gi bidrag, og samlet inn en mindre sum under seminaret. Erfaringer fra Swaziland og Kenya er at de samtidig satser på en demonstrasjonsbarnehage tilknyttet barnehagelærerutdanningen. Den kan bli en hjelp til å fremme en mer barnevennlig pedagogikkforståelse hos studentene, mener han.

- Det er ellers en utfordring når vi i utdanningen underviser om viktigheten av bruk av lek, kreative aktiviteter, musikk  og fortelling, mens de når de kommer ut i de fleste barnehager får praksis med svært mye terping og skoleaktiviteter. Barnehagelærerutdanningen og barnehagene – og barna har mange utfordringer i Mosambik. Det er et privilegium å få lov å være med å gi faglig og moralsk støtte til utviklingen, sier en entusiastisk dosent.

 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.