Tilbudet kom i stand som et samarbeid mellom Nettverk NordMøre og DMMH, og bunner i stor mangel på barnehagelærere i Møre og Romsdal. Nå er opptaket åpnet for det 4. kullet med Kristiansundstudenter.
- Jeg er barne- og ungdomsarbeider og trives veldig godt i barnehage, forteller 2. års - student Siri Kvernberg.
- Etterhvert fikk jeg et ønske om å få mer kompetanse, og å komme meg litt opp og frem i barnehagen.
- Jeg jobbet 9 år i hotellbransjen før jeg begynte her. Etter at jeg fikk egne barn fikk jeg veldig lyst til å jobbe med barn, forteller Marie Theres Vestnes Kongshaug fra samme kull. Hun hadde aldri jobbet i barnehage da hun bestemte seg for å begynne på DMMH.
- Det er ikke så enkelt for meg å reise langt for å ta en utdanning, så det passet veldig bra at studiet er i Kristiansund. Jeg syntes også det er fint at studiet fokuserer på ledelse. Det er noe vi alle har bruk for og det er veldig greit å ta med seg.
- Barnehagelærerjobben er en jobb hvor man har lederansvar for pedagogiske prosesser med barnegruppa og personalet. Så ledelesesfordypningen vil vi ha nytte av, uansett om man ønsker å bli styrer i barnehage eller ikke, mener Kvernberg.
Stor arbeidsmengde
Utdanningen går på deltid over 4 år, studentene møtes til 3 dager lange samlinger ca. 4 ganger per semester. I tillegg er det digital undervisning hver tirsdag. Flere av medstudentene til Kvernberg og Kongshaug arbeider ved siden av, men ikke alle.- Noen gang oppleves det som et fulltidsstudium, sier de to Kongshaug og Kvernberg, som ikke legger skjul på at studiet er tidkrevende.
- Det er mye arbeid på egen hånd i tillegg til nettundervisning og samlinger.
- Samtidig har jeg fått mer forståelse for hvorfor vi gjør det vi gjør i barnehagen, sier Kvernberg, som har jobbet 9 år i barnehage. - Det er deilig å få noen knagger å henge ting på.
En del arbeidsgivere fra barnehagen legger til rette slik at det blir enklere å studere og jobbe noe samtidig. Noen gir også lønnstilskudd. Dette er avtaler studentene selv må forhandle frem. De aller fleste som jobber i barnehage har rett på lesedager og fri for å ta eksamen.
Koronastudenten
Studietiden har fram til nå vært sterkt preget av pandemien. Men Kvernberg og Kongshaug har også hatt fysiske samlinger med kullet sitt.- Mye har jo foregått digitalt. Allikevel har vi fått til et godt klassemiljø. Vi har en Snap-gruppe vi bruker aktivt, i tillegg har vi hatt vinkvelder på Zoom. Folk er ikke redde for å ta kontakt med hverandre, sier Kvernberg.
- Jeg har hatt veldig stort utbytte av studiegruppene, sier Kongshaug.
- Her snakker vi også om andre ting. Vi har bakgrunn fra mange ulike yrkesgrupper og utdanninger.
DMMH-studentene i Kristiansund kan møte andre studenter i Studenthuset.
Høgskolesenteret i Kristiansund som huser DMMH-studentene er også vertskap for studenter fra andre høgskoler. De har lagt vekt på å skape et godt studiemiljø, og har blant annet innredet er flunkende nytt studenthus. Her serveres kveldsmat og vafler, det er quiz- og filmkvelder og andre arrangementer der studentene møtes på tvers av utdanningen. Linjeforeningen Æ-studenten arrangerer både samlinger og felles turer, og Fadderuka er et tilbud til alle studentene ved Høgskolesenteret.
Kongshaug kan tenke seg å fortsette studiene etter at bachelorgraden barnehagelærer er i mål.
- Jeg blir veldig motivert av utdannelsen, den gir meg veldig mye. Kanskje tar jeg en master i spesialpedagogikk?