De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling

  • Publisert: 24.03.2020
  • Oppdatert: 25.03.2020
Barn som tøyer grenser, mangel på personale og tidspress gjør at barnehageansatte blir sinte, forteller Ingvild Åmot, førsteamanuensis ved DMMH. 
Sammen med Ruth Ingrid Skoglund fra Høgskolen på Vestlandet har Åmot forsket på hva som utløser ansattes sinne i samspill med barn i barnehagen, hvordan slike hendelser oppleves av de ansatte selv og hvordan dette igjen kan lede til profesjonell utvikling. 

Barn som tøyer grenser, mangel på personale og tidspress gjør at barnehageansatte blir sinte, forteller Ingvild Åmot, førsteamanuensis ved DMMH.
- Det er mulig å arbeide konstruktivt med utfordrende følelser og det vil styrke det profesjonelle skjønnet, sier Ingvild Åmot, førsteamanuensis ved DMMH. 

Vonde følelser
- I barnehagehverdagen er følelser hos ansatte som oppleves utfordrende ofte underkommunisert, forteller Åmot. 

-  Det sitter i ryggmargen at vi skal opptre behersket og kontrollerte i arbeid med barn. Men hva gjør vi når vi kommer i konflikt med barna og de vanskelige følelsene oppstår? 

Hun viser til at det særlig er to tilfeller som er med på å skape konflikter. Disse henger sammen: Mangel på personale og tidspress kan føre til at de ansatte fortere kommer i konflikt med barn. I møte med barn som tøyer grenser, som ikke vil rette seg etter beskjeder som blir gitt og som oppfattes å ha en ugrei atferd overfor andre barn oppstår det lettere konflikter når de strukturelle vilkårene strammer seg til. 

Konstruktive dialoger
Opplevelsen av å bli sint og å gå i konfrontasjon med barn gir personalet skyldfølelse i ettertid, og en følelse av å ha mislykkes i jobben, sier Åmot videre.

- Utfordringene er at institusjonelle faktorer som mangel på personale og tidspress blir til opplevelser av profesjonelle nederlag. Dette gir en følelse av maktesløshet det kan være vanskelig å snakke om. 

Samtidig viser forskeren til at de ansattes også opplevde at situasjoner der de selv ble sinte ble gjort om til konstruktive dialoger med barna om måter å uttrykke sinne på.

- Gitt at de som jobber i barnehagen får mulighet til å diskutere slike hendelser og forsøke å forstå kompleksiteten i dem kan derfor vanskelige situasjoner føre til utvikling av barns kompetanse og ansattes refleksjon.

Skape rom for faglige diskusjoner
Åmot anbefaler barnehagene å skape rom for faglige diskusjoner om krevende praksiser, samt å utvikle kulturer der ansatte støtter og veileder hverandre. Gjennom felles refleksjon, støtte i ledelsen og muligheter til å påvirke strukturene, kan personlige opplevelser av profesjonell mislykkethet føre til felles faglig utvikling og større mulighet for å påvirke deler av rammebetingelsene. 

- Et annet poeng er at det bør være rom for å uttrykke sinne, ikke bare for barn, men også for ansatte, og at sinne uttrykkes på måter som er sosialt akseptable, sier hun. 

- Hvis personalet jobber med sosialt aksepterte uttrykk for sinne, kan også barna lære hva som er hensiktsmessige uttrykk for frustrasjon og utfordrende følelser. En hjelp på veien dit er å snakke om følelser som sinne og frustrasjon og å finne strategier for å uttrykke dem på konstruktive måter, både innad i personalet og i møte med barna.

Den publiserte artikkelen kan leses her:  
Skoglund, R. I. & Åmot, I. (2020): When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance, Scandinavian Journal of Educational Research. DOI: 10.1080/00313831.2020.1739138
 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.