Doktorgrad om språkkartlegging av flerspråklige barn

  • Publisert: 12.04.2021
  • Oppdatert: 12.04.2021
Kartlegging er et stort tema som berører mange andre temaer i barnehagesammenheng, som inkludering, språk og migrasjon sier Nassira Essahli Vik.
I februar disputerte hun med avhandlingen "Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen". Her kom hun ikke med en entydig anbefaling om bruk av kartleggingsverktøy eller ikke.

- Det hjelper ikke å forholde seg til kartlegging som om det er enten eller. Vi må se bruken i sammenheng med blant annet hvem og hvorfor man ønsker å kartlegge, og hvilke verktøy man tar i bruk, sier DMMHs nyslåtte førsteamanuens.

Slett ikke alle flerspråklige barn har behov for språkkartlegging, sier førsteamanuensis Nassira Essahli Vik ved DMMH.
Slett ikke alle flerspråklige barn har behov for språkkartlegging, sier førsteamanuensis Nassira Essahli Vik ved DMMH. 
 

Går glipp av barnets sterke sider

Essahli Vik har tidligere arbeidet med barn i mottak, og har stor erfaring med flerkulturelle barn. Hun er bekymret for at pedagogene følger kartleggingsverktøyene slavisk og at de dermed kun ser barnas mangler og ikke de sterke sidene deres. 

- Folk som jobber i barnehagene er stort sett dyktige og ser om det er noen hensikt å ta i bruk kartlegging eller ikke. Det finnes barn som kan ha behov for språkkartlegging, men en massekartlegging er ikke veien å gå,  anbefaler hun.


- Jeg har truffet flere barn som i tillegg til morsmålet har lært seg både norsk og engelsk og gjerne enda et språk, det er en ressurs vi må anerkjenne. Når språkkartlegging ikke tar hensyn til språklige og kulturelle ressurser barnet innehar kan det bli problematisk.

- Når kartlegging ikke er hensiktsmessig er det også en misbruk av pedagogens tid.

Det er ikke nok med gode intensjoner

Essahli Vik sier at få av dagens kartleggingsverktøy egner seg for flerspråklige barn. Det finnes også veldig få forskningsbaserte studier på kartlegging av flerspråklige barn i barnehagen spesielt knyttet opp mot inkludering. 

- Det er et stort behov for nye kartleggingsverktøy, men også en økt bevissthet om hva målet med kartleggingen er. Mange pedagoger er svært lojale mot barna, og de har kjempegode intensjoner, de er engasjerte og ønsker det beste for flerspråklige barn. Men hvis man ikke er kritiske til materiellet som brukes virker det mot sin hensikt. 

Essahli Vik mener det er viktig med en bevissthet rundt hvem som skal foreta kartleggingen, hvilke barn som skal kartlegges og hva som er bakgrunnen for beslutningen om å sette i gang en kartlegging. Hun stiller også spørsmål med hva som gjøres med kunnskapen som genereres etter en kartlegging, og ønsker en debatt om de kommersielle aspektene innen kartleggingen. Kartlegging er et felt som engasjerer både politikere og fagfolk og det er steile fronter mellom tilhengere og motstandere. 

- Vårt ansvar på DMMH er å utdanne barnehagelærere som vet når de skal bruke kartleggingsverktøy og når de ikke skal gjøre det. Hvis de er godt rustet faglig kan de vurdere om det skal gjøres og eventuelt hvilket verktøy som egner seg best, sier hun. 

- Barnet kan i noen tilfeller bli passivisert, kartleggingen får ikke fram alt det de kan. Når barn blir utsatt for slike opplevelser kan de miste all motivasjonen. Samtidig kan en pedagog som bruker verktøyet rett få barnet til å blomstre, og gi barnehagen noe å spille på.





 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.