- Det er utrolig gøy å være her i dag, forteller student Anette Gundersen. – Vi har fått prøve ut mye, og det gir oss veldig mange gode erfaringer i arbeidet med de yngste. Det ha vært lærerikt å se hvordan vi har brukt opplegget vi har laget. Denne tunnelen her, av kvister og grener, ble for eksempel ganske skummel. Noen syntes det var like morsomt å kjenne på kastanjene i bunnen av tunnelen. De trengte ikke å gå gjennom hele tunnelen for å kjenne på mestringsfølelsen.
- Det har vært lærerikt, og det er artig å se at ungene har det bra, sier Cecilie Aak, Silje Reppe og Hågen A. Petersen, som er opptatt med ballongspill. Vi har hatt noen utfordringer siden vi er i gymsalen, vi har lagt ut litt ekstra matter slik at ungene kan få klatre og prøve seg oppe i høyden også.
Deltakerne på årets festival har blant annet fått prøve seg å utelek på naturlekeplassen, mye lek med papir og musikk og ikke minst mystiske sanserom der farger og ulike materialer spiller en stor rolle.
Andreas Bremvåg og Vetle Hov Fostervold har også vært med og bygget en tunnel, denne er laget av gamle esker. – Vi er 5 på gruppa, og vi har brukt et par dager på planleggingen. Oppgaven var å lage en sanselig opplevelse for barn med papp, papir og teip. Dette er noe som er lett å lage for barnehagene, og billig. Pappesker kan man få gratis i matbutikkene.
Heidi Moen Fors har vært på Toddlerfestivalen flere ganger sammen med barna sine. – Det er et fantastisk opplegg, jeg elsker å være her, sier hun entusiastisk. – Studentene har virkelig lagt seg i selen. Barna er fulle av undring og nye inntrykk. Når de kommer hjem er de veldig slitne og veldig fornøyde.
Ikke alle av installasjonene overlevde hele festivalen i sin opprinnelige form. – Her hadde vi laget en tunnel med bølgepapp under, forteller Mona Anette Bakke. - Men barna har lekt på en helt annen måte. Det har vært overraskende å se hvordan de har lekt videre når vi trodde ting var ødelagt, de har brukt det vi har bygd på den måten de har hatt lyst til. De har laget seg huler og brukte båndene til å lage bevegelse.