Facebook
Gå til innholdet
Lukk

Fra prorektor til professor

Professor Ellen Gjervan er det nyeste tilskuddet blant DMMHs professorer.
Professor Ellen Karoline Gjervan ved DMMH ser fram til å undervise på utdanningen igjen.
Professor Ellen Karoline Gjervan ved DMMH ser fram til å undervise på utdanningen igjen.

Etter 4 år i ledergruppa går Gjervan tilbake til å undervise i drama. Med seg har hun en fersk professortittel.

Drama handler om lek

-  Jeg har alltid likt å holde på med dramatisk lek, å gå inn i en rolle eller å levendegjøre objekter rundt meg. Mitt første møte med DMMH var faktisk da jeg var her på dramakurs som barn, forteller hun. 

Dramainteressen fulgte henne gjennom utdanningsløpet. Gjervan har hovedfag i drama og teater fra NTNU, og en master i teaterhistorie og teatervitenskap fra Ohio University. Hun har undervist i drama og teater ved flere norske universitet og høgskoler. I 2010 disputerte hun med den teatervitenskapelige doktorgradsavhandlingen "Creating Theatrical Space: A Study of Henrik Ibsen’s Production Books, Bergen 1852-1857" ved Universitetet i Bergen. 

- Drama og teater er en viktig del av meg, og noe som jeg også har vært opptatt av utenfor studiene, sier hun.

I studietiden var hun med i Studentenes Interne teater (SIT) på Studentersamfundet i Trondheim. Hun har også vært instruktør på Supperevyen. 

- Utdanningen vår handler om å gi studentene verktøy så de kan bli lekende voksne.

Ikke overraskende setter professor Gjervan dramafaget veldig høyt. 

- Jeg er selv veldig glad i å leke, og verdsetter lekens egenverdi. Det må også studentene lære, og her kommer dramafaget inn. Voksne, som kanskje ikke har lekt på lenge, skal legge til rette for leken mellom barna. Kanskje skal de delta i den selv også, og da får de hjelp fra virkemidler vi bruker i drama.

Med dramafaget møter du folk på en annen måte, du får et annet forhold til kollegaer og til barna, forteller professoren.

-  Hvis du tør å bruke dramatiske virkemidler og teknikker fra drama blir det morsommere å være barnehagelærer.

Lek er så uendelig viktig for en god barndom

Noen barn trenger hjelp til å komme inn i leken. Å oppleve utenforskap fordi en ikke knekker lekekoden kan være den første erfaringen i å bli holdt utenfor.

- Vi har mye forskning som viser hvor viktig leken er i barndommen. Barn som ikke knekker lekekoden får et vanskeligere utgangspunkt. Som barnehagelærer skal du sørge for at alle barna er inkludert i leken. En måte å legge til rette for det på er å sette i gang lek mellom barn som vanligvis ikke leker sammen. 

Professoren snakker gjerne om lek og drama. De 4 siste årene har hun vært prorektor for master og videreutdanninger ved DMMH, men hun har ikke vært helt borte fra undervisningen. Både studenter på master- og bachelorutdanningen har nytt godt av Gjervans undervisning i denne perioden. 

- Undervisning må holdes levende og ferskt, og jeg gleder meg veldig til å komme i gang igjen. Det skal også bli fint å få tid til å lese seg opp på ny pensumlitteratur, og videreutvikle nye undervisningsopplegg. 


Publisert: 01.08.2022
Ønsker du mer informasjon om dette temaet? Kontakt en av våre eksperter