Fritidspedagogikk er et helt nytt studium som starter opp ved DMMH høsten 2025. Studiet er todelt, vi tilbyr både en 4-årig bachelorutdanning eller en videreutdanning over ett år.
Hva er fritidspedagogikk?
Fritidspedagogikk handler om å legge til rette for at alle barn og unge aktivt kan medvirke til en meningsfull fritid preget av lek og vennskap, basert på barnas egne forutsetninger.
Som fritidspedagog skal du planlegge, gjennomføre og reflektere over fritids- og sosialpedagogisk arbeid, og ha et spesielt fokus på hvordan barna og ungdommene kan medvirke i hele prosessen.
Utdanningen gir studentene kunnskaper og ferdigheter som kvalifiserer for arbeid som fritidspedagog for barn og ungdom opp til 18 år. Studentene vil utvikle kompetanse innen ledelse av kultur- og kunstbaserte aktiviteter, og lære å tilrettelegge for fritidstilbud som fremmer barns mestring og utvikling. Studiet vil også ha fokus på å gi økt kompetanse til å bruke digitale verktøy og teknologi for å bidra til kreativitet og innovasjon i fritidsaktivitetene.
Studentene vil lære å bidra til samfunnsdebatt og faglig utvikling innen fritidspedagogikk, samt å trekke inn globale perspektiver for å møte utfordringer i en stadig mer internasjonal kontekst. Gjennom studiet vil studentene også lære å lede aktiviteter med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål for å fremme ulike dimensjoner av bærekraft i arbeid med barn og ungdom.
Utdanningen kvalifiserer fritidspedagoger til å skape trygge, inkluderende og bærekraftige fritidsmiljøer som tilrettelegger for barns og ungdommens aktive deltakelse og medborgerskap.
Jobb - karrieremuligheter
Utdanningen kvalifiserer for arbeid innen sektorer som skole/SFO, kultur- og fritidssektoren, frivillige lag og organisasjoner. Det kan bygges på en mastergrad etter avlagt bachelorgrad.
Organisering av studiet
1. studieår:
- Barn og ungdoms lek og fritid
- Nærmiljø, natur og helse
- Skapende fritid 1
2. studieår:
- Innovasjon og entreprenørskap
- Språk, kommunikasjon og digital virkelighet
- Skapende fritid
3. studieår:
- Forebygging av utenforskap
- Organisasjon og ledelse av medarbeidere
4. studieår:
- Utforskende fritidspedagogikk
- FOU-prosjekt
Studiet er samlingsbasert, med tre samlingsuker høsten 2025 og fire samlingsuker våren 2026, og digital undervisning mellom samlingsukene. Samlingene går over tre dager.
Bachelorstudiet er på 180 studiepoeng. Videreutdanningen er på 45 studiepoeng.
Praksis
Praksis i 1. og 2. studieår kan gjennomføres på eget arbeidssted innen fritid for barn og ungdom. Det er satt av 20 dager praksis (80 timer) hvert av årene.
Opptakskrav
Søkere må ha generell studiekompetanse, eller realkompetanse.
Realkompetanse: Du må fylle 25 år eller mer det året du søker om opptak, og dokumentere fem års praksis og/eller utdanning hvor minst tre av årene må være relevante.
Hvordan søke?
Opptak skjer via Samordna opptak og åpner 1. februar.
Søknadsfrist er 1. mars for søkere med realkompetanse og 15. april for søkere med generell studiekompetanse.
Les mer om de to utdaningstilbudene
Fritidspedagogikk, videreutdanning, 1 år
Bachelor i Fritidspedagogikk, 4 år
Kronen på bildet er laget av barna på en SFO i Trondheim kommune. De hadde først en idèmyldring og lette etter materialer som kunne brukes. Aktiviteten la til rette for inkludering og knytting av vennskap på tvers av klasser/grupper.