Presentasjoner fra konferanse "Har du bare lekt i dag"
Konferansen ble åpnet av Ingar Pareliussen, prorektor ved DMMH. Han sier det alltid er behov for å diskutere lek og læring i barnehagen.
"DMMH har kjempet i 70 år for lekens plass i barnehagen, og vi skal kjempe i 70 år til", lover prorektor Pareliussen.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier diskusjonen rundt barnehagen har endret seg fra å være en diskusjon om nok barnehageplasser til en diskusjon om kvalitet i innholdet. Han mener den nye rammeplanen blant annet:
- Tydeliggjør barnehagens forpliktelser
- Gir mer oppmerksomhet til de yngste barna og overgangen hjem - barnehage,
- Presiserer barns rett til utvikling og tydeliggjør barnehagens tilbud til hvert enkelt barn ut i fra hvem de er og hvor de er i livet
- Tydeliggjør barnehagens integrasjonsrolle
Lasse Arntsen, tidligere Utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag, nå regiondirektør i Statped Midt, holdt innlegget: "Lek og læring i et regelverksperspektiv." Han sier at barnehagens samfunnsmandatet med sitt verdigrunnlag må være utgangspunkt for det pedagogiske innholdet.
- Aller viktigst i tidlig intervensjon er barnehagens prosesskvalitet. Særlig viktig er er kvaliteten på samspillet mellom barn og voksne, sier Lasse Arntsen.
Professor Solveig Østrem fra Høgskolen i Innlandet satte spørsmål med viktigheten av et styringsdokument. Hun sier rammeplanen må lese både med analytiske, etiske og juridiske perspektiv.
- Ser vi i den nye rammeplanen et sterkere vern av barna og mer tillit til barnehagens ansatte, spør Solveig Østrem?
- Urolige barn som oppfører seg som barn får et dårlig rykte, sier Håvard Tjora, kjent lærer, spaltist og foredragsholder. Han sier relasjonsbygging er lærerens hovedverktøy for trivsel og læring. - Barn ønsker å bli likt, men viser det forskjellig. Legg merke til når de samarbeider og vis dem at du setter pris på det.
- Hver dag skaper minner. Noen minner vedvarer hele barndommen og et helt liv, sier Håvard Tjora.- Vi skal holde profesjonstanken høyt, og ha tanken om hva slags minner vi ønsker å skape i bakhodet.
- En pedagogikk som bygger på lek og er sentrert rundt barnet gir den best tidlige start, sier professor Dion Sommer.
- Kognitiv utvikling kan ikke gjennomføres i hodet. Barns fantasi og lek trenger et verksted med verktøy som idéer og rekvisita. Barnehagelærerens ansvar er å skape slike utviklingssoner, sier Leif Strandbeg, psykolog og forfatter. - Leken krever at den voksne dukker opp med litt kompliserte spørsmål.
Silja Berg Kårstad, psykologspesialist og stipendiat snakker om betydningen av emosjonell kompetanse, å kunne forstå, uttrykke og regulere følelser. Hvordan kan vi hjelpe barnet i denne utviklingen?
Barnehagelærer, blogger og tidligere DMMH-student Birgitte Fjørtoft avsluttet konferansen. - Vi må tørre å stå litt støtt i det vi kan, og gjøre vårt ytterste for å holde den faglige diskusjonen i live, oppfordrer hun. - Lek er barnets viktigste uttrykksform, den må vi verne om. Det er livsgnisten til barnet og gir barnet livsmot.
- Vi trenger idealer og visjoner i arbeidet vårt. Vi kan ikke skylde på dårlige rammevilkår og lav bemanning for uetisk praksis, sier ped.leder Birgitte Fjørtoft.