Kjønn, kultur og friluftsliv påvirker artskunnskap og holdninger til småkryp

  • Publisert: 24.06.2021
  • Oppdatert: 24.06.2021
Et nytt forskningsprosjekt har sammenlignet barnehagelærerutdanningen i Italia og Norge, for å se hvordan forskjeller i utdanningen påvirker studentenes holdninger til insekter. 
Species identification skills in teacher education students: the role of attitude, context and experience

Claudia Melis, Gabriella Falcicchio, Per-Arvid Wold og Anna Maria Billing står bak et prosjekt som er publisert som en artikkel på nivå 2 i det vitenskapelige tidsskriftet International Journal of Science Education. 
Førsteamanuensene Claudia Melis og Per-Arvid Wold er to av forskerne bak artikkelen.
Førsteamanuensene Claudia Melis og Per-Arvid Wold er to av forskerne bak artikkelen. 

- For at den kommende generasjonen skal ha motivasjon til å ivareta det biologiske mangfoldet må de ha kunnskap om det lokale insektlivet, samt en positiv holdning til alle levende organismer, argumenterer forskerne i artikkelen. De frykter at fremtidige lærere kan overføre egne negative holdninger til småkryp til den neste generasjonen, noe som kan ha en negativ effekt på bevaring av biologisk mangfold. 

Forskjell i synet på læring og uteliv

Barnehagelærerutdanningen i Italia og i Norge har en veldig ulik tilnærming til uteliv og læringstradisjoner. Forskerne fant at studentenes holdninger hadde en sammenheng med kunnskapsnivået deres.

- Vi så en signifikant forskjell i gjenkjenning av virvelløse dyr og planter. Studentene i Italia kunne identifisere 21 % av artene, mens studentene i Norge gjenkjente 57 %. I begge landene var de kvinnelige studentene mer negative enn de mannlige til småkryp, og de italienske studentene var mest negative, forteller Claudia Melis, som er førsteamanuensis i naturfag på DMMH. 

Hun mener resultatene reflekterer både en ulikhet i hvor mye tid studentene har tilbragt ute i naturen, og i undervisningsprogrammene til de respektive landene. Forskerne fant også en sammenheng mellom evnen til å gjenkjenne artene og studentens interesse for småkryp. 

Forslag til tiltak

For å motvirke denne tendensen foreslår forskerne flere tiltak, blant annet: 
  • skoleelever må tilbringe mer tid i naturen
  • ekskursjoner der elevene spesifikt studerer småkryp
  • ta i bruk apper for å øke motivasjon til å studere mangfold i naturen
  • rekruttere flere mannlige barnehagelærerstudenter
  • hjelpe studenter som har et negativt syn på småkryp til å overkomme dette, og bevisstgjøre dem på deres påvirkningskraft ovenfor barna


Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.