Kompetansestrategi for fremtidens barnehage

  • Publisert: 25.01.2021
  • Oppdatert: 28.01.2021
Delrapport 5 i evalueringen av kompetansestrategien har kommet.
Delrapport 5 (pdf)

DMMHs Birgitte Ljunggren og Ranveig Lorentzen har sammen med Håkon Sivertsen og Linda Janninger skrevet den 5. rapporten i rekken som omhandler følgeevaluering av kompetanse og rekrutteringsstrategien for barnehagefeltet. 

Dette er et prosjekt i regi av Utdanningsdirektoratet som har løpt siden 2015 og hvor DMMH har bidratt aktivt i alle rapportene.

Strategien "Kompetanse for fremtidens barnehage" skal bidra til at alle barn får et barnehagetilbud av høy kvalitet, og bidra til at:

  • andelen barnehagelærere øker
  • andelen barne –og ungdomsarbeidere øker
  • alle ansatte i barnehagen får mulighet til videreutdanning
  • flere barnehagelærere har kompetanse på mastergradsnivå
  • alle barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling.

Strategien varer i perioden 2014 til 2022.


Rapporten belyser partnerskapet mellom barnehageeiere og universitet eller høgskole i arbeidet med å utvikle kompetansetiltak i barnehagen. Den undersøker blant annet hvordan disse forstår og utøver sin rolle, hvordan kompetansebehovene i barnehagene blir kartlagt, og hvordan universitets- og høgskolesektoren organiserer seg, forteller Birgitte Ljunggrem og Ranveig Lorentzen ved DMMH.
Rapporten belyser partnerskapet mellom barnehageeiere og universitet eller høgskole i arbeidet med å utvikle kompetansetiltak i barnehagen. Den undersøker blant annet hvordan disse forstår og utøver sin rolle, hvordan kompetansebehovene i barnehagene blir kartlagt, og hvordan universitets- og høgskolesektoren organiserer seg, forteller Birgitte Ljunggren og Ranveig Lorentzen ved DMMH.

Kort om rapporten:

Delrapport 5 ser på hvordan universitets- og høgskolesektoren jobber for å tilbakeføre erfaringer fra praksisfeltet for å videreutvikle barnehagelærerutdanningen og kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet eller høgskole i partnerskap forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling.

Rapporten bygger på dokumentstudier, intervju av representanter fra universitets- og høgskolesektoren, samt spørreundersøkelse til medlemmer av regionale kompetansenettverk.

Hovedfunnene er:  

  • Høy forståelse av formålet med partnerskapet, men utfordrende i praksis
  • Manglende kompetanse i å kartlegge barnehagenes kompetansebehov
  • Ulik grad av tilbakeføring til barnehagelærerutdanningene

Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5
Forfatter: Håkon Sivertsen, Birgitte Ljunggren, Linda Janninger og Ranveig Lorentzen   
Trøndelag Forskning og Utvikling           
År: 2020
ISBN: 978-82-7732-312-1
ISSN: 0809–9642

Det vil komme to rapporter til før prosjektet er over. 

Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 1
Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 2
Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 3
Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.