DMMHs Birgitte Ljunggren og Ranveig Lorentzen har sammen med Håkon Sivertsen og Linda Janninger skrevet den 5. rapporten i rekken som omhandler følgeevaluering av kompetanse og rekrutteringsstrategien for barnehagefeltet.
Dette er et prosjekt i regi av Utdanningsdirektoratet som har løpt siden 2015 og hvor DMMH har bidratt aktivt i alle rapportene.
Strategien "Kompetanse for fremtidens barnehage" skal bidra til at alle barn får et barnehagetilbud av høy kvalitet, og bidra til at:
- andelen barnehagelærere øker
- andelen barne –og ungdomsarbeidere øker
- alle ansatte i barnehagen får mulighet til videreutdanning
- flere barnehagelærere har kompetanse på mastergradsnivå
- alle barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling.
Strategien varer i perioden 2014 til 2022.
Kort om rapporten:
Delrapport 5 ser på hvordan universitets- og høgskolesektoren jobber for å tilbakeføre erfaringer fra praksisfeltet for å videreutvikle barnehagelærerutdanningen og kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet eller høgskole i partnerskap forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling.
Rapporten bygger på dokumentstudier, intervju av representanter fra universitets- og høgskolesektoren, samt spørreundersøkelse til medlemmer av regionale kompetansenettverk.
Hovedfunnene er:
- Høy forståelse av formålet med partnerskapet, men utfordrende i praksis
- Manglende kompetanse i å kartlegge barnehagenes kompetansebehov
- Ulik grad av tilbakeføring til barnehagelærerutdanningene
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5
Forfatter: Håkon Sivertsen, Birgitte Ljunggren, Linda Janninger og Ranveig Lorentzen
Trøndelag Forskning og Utvikling
År: 2020
ISBN: 978-82-7732-312-1
ISSN: 0809–9642
Det vil komme to rapporter til før prosjektet er over.
Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 1
Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 2
Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 3
Kompetanse for framtidens barnehage, delrapport 4