- Leken skal ha en sentral plass i barnehagen og den skal anerkjennes, sier Birgitte Fjørtoft til de ferske DMMH-studentene.
- Leken inneholder alt og ingenting, fortsetter Fjørtoft.
- Den representerer barnas måte å være i verden på og å uttrykke seg, samtidig er den formålsløs og skiftende.
Inspirert av foreleserne
Fjørtoft er utdannet barnehagelærer ved DMMH og har master i førskolepedagogikk. Hun forteller at hun som student ble veldig inspirert av lærerne Eva Stai Brønstad og Maria Øksnes som fikk frem alvoret i leken.- Måten lærerne la frem hvor viktig leken er fikk meg til å lese mye ekstra litteratur i tillegg til pensum. Men jeg har alltid vært opptatt av lek. Som barn ble jeg oppmunteret til å leke og være kreativ hjemmefra, og jeg lekte lenge etter at det var kult å leke.
Hun frykter at lekens nytteverdi får større betydning enn lekens verdi i kraft av seg selv.
- Leken er barnets viktigste uttrykksform og den må vernes om.
Fjørtoftts viktigste råd til studentene er at de må senke skuldrene når de kommer i barnehagen.
- Ta i mot det ungene kommer med, oppfordrer hun.
- Du trenger ikke å ha et fullt ferdig opplegg eller å kunne alt. Det som er viktig er at dere tør å bli med ungene når de vil ha dem med i leken, at dere går inn i leken sammen med barna, så kan dere ta det derfra.
Mona Halsaunet Frønes fra DMMH mener Birgitte Fjørtofts engasjement for leken er viktig å ta med seg for studentene som snart skal i praksis i barnehagene.
I tillegg til å arbeide i barnehage er Fjørtoft redaktør av tidsskriftet Barnehagefolk. Hun har også skrevet flere bøker.