Gå til innholdet

Mattedag på DMMH

2 MF har arrangert matematikkdag for 126 barnehagebarn.
De 30 elevene hadde besøk av barn fra i alt 8 barnehager, de fleste invitert fra studentenes praksisbarnehager. Barna kunne velge mellom 14 forskjellige rom med aktiviteter, som alle inneholdt matematikk.
skattekart

Studentene Katinka Strand og Silje Grønningen hadde laget en  skattejakt i form av en hinderløype. På veien til skattekista møtte barna på mange matematiske oppgaver som omfattet  både former og begrep.

barring
De tok utfordringer som å gå over vannet og rundt rundingen.  Etter å ha nådd frem fikk de en liten prat med studentene om  blant annet hinderløypa, dyra på gården og nummeret på  bussen tilbake til barnehagen. 

studenter
Sammen med førsteamanuensis Oliver Thiel gledet studentene Caroline Amundsen, Katinka Strand, Silje Grønningen og June Ness seg til matematikkdagen på DMMH.

I et annet klasserom var temaet å leke med former. Bordet var fullt av sakser og papir.

papir
Spesielt de eldste barnegruppene satte pris på papirklipping, mens de yngre barna var mest opptatt av å kunne på tegne på tavla og viske ut igjen, fortalte studentene, som gjorde seg mange fine erfaringer de kan ta med ut i barnehagen.

stud
Sammen med barna kom Sotiria Pantachou fra Alexandra Technological Educational Institute (ATEI) of Thessaloniki i Hellas. Hun er utvekslingsstudent her på DMMH,  og er nå i sin 7. praksisuke  i en norsk barnehage. Til sammen varer Erasmusoppholdet hennes i 4 1/2 måned,

- Det er veldig annerledes enn hjemme i Thessaloniki, forteller hun. - Språket er det mest utfordrende. Vi har fått noe norskopplæring her, men det er mest et enklere språk vi kan bruke med barna i barnehagen og ikke mye grammatikk. Men med kroppsspråket i tillegg så klarer jeg å snakke med barna.

sofia

Pantachou mener at den største forskjellen mellom norske og greske barnehager er hvordan norske barn får utfolde seg mer i risikofylt lek.

- Jeg har lært mye her jeg vil ta med meg tilbake til Hellas, sier hun. - Både faglig og andre ting, jeg setter også pris på den roen jeg synes jeg ser i barnehagene. Men den beste erfaringen fra oppholdet er kanskje hvor godt kjent jeg blir med meg selv ved å dra på utveksling til et annet land. 
Oppdatert