- Jeg hadde studert en del før jeg begynte her, forteller Thea, som kan skilte med en bachelor i kultur- og samfunnsfag og en bachelor i Event management.
- Jeg skal i hvert fall ikke bli barnehagelærer, sa Thea Peschel Kanstad til moren sin Marit Kanstad. Noen år senere søkte hun opptak på DMMH der Marit er ansatt som førstelektor i pedagogikk.
- Etter å ha bodd flere år i Oslo og hatt mange spennende jobber var jeg klar for noe annet. Da jeg ringte hjem til mamma ba hun meg gå til den nærmeste barnehagen og spørre om å få begynne som assistent der. Jeg fulgte rådet hennes og fikk snart en jobb der jeg også vikarierte som pedagogisk leder en liten stund. Det var både spennende, men også litt overveldende. Da var det fint å ha en mor med mange års erfaring fra barnehagen og barnehagefeltet.
- Det kom en del telefoner da Thea var ped.leder, forteller Marit.
- Vi snakket mye om blant annet styringsdokumenter og ledelse, som er en viktig del av utdanningen også.
Marit hadde lenge oppfordret Thea til å søke barnehagelærerutdanningen, men hun hadde sagt blankt nei til nå.
- Kanskje trengte jeg den tiden, det er stor forskjell på den jeg var som 19-åring og den jeg er nå som jeg er 32. Jeg er et godt eksempel på at det er mange veier til å gjøre det som er rett for en selv. Og at det å søke i litt senere alder ikke er noe negativt, mener Thea.
- Å være assistent var flott, men jeg ville noe mer.
Thea jobbet flere år i barnehage, både i Oslo og etter hvert i Trondheim. Hun trivdes veldig godt, men kjente på at hun manglet noe for å kunne gjøre sitt beste på jobb i barnehagen.- Det er stor forskjell i ansvarsområdet og forståelsen for faget mellom assistenter og barnehagelærere. Så med oppmuntring fra kollegaene sine søkte hun til slutt på sin tredje bachelorgrad.
Marit Kanstad og Thea Peschel Kanstad mener tiden på DMMH har gått veldig fort.
- Jeg kjente jo høgskolen godt fra før, jeg har vært med mamma på jobb mange ganger og vi har feiret alt fra barnebursdag til dåp og konfirmasjon her. Nå fikk jeg vennene hennes som lærere. Det var litt rart til å begynne med, men det gikk seg fort til. På høgskolen er jeg student-Thea, hjemme er jeg datteren til Marit. Mamma har jeg bare hatt som foreleser en gang, på en storforelesning. Da skrøt de andre studentene av henne. Men det hender at vi tar en kopp te sammen og når jeg er på middagsbesøk er det nok vi to som dominerer samtalen med snakk om barnehagen og feltet. Det er veldig fint å kunne reflektere sammen med mamma.
- Her på DMMH har jeg fått den dypere forståelsen som jeg manglet.
- Thea blir en fin soldat for barnehagefeltet. En god barnehagelærer er åpen, tydelig, har arbeidsglede, godt humør, er kommunikativ og ikke minst er en god barnehagelærer flink til å jobbe med barn, sier Marit. Hun mener at Theas faglige bakgrunn er en stor fordel for henne.- På DMMH er vi veldig gode på 1-1 relasjoner mellom barn og voksne, mens det legges mindre vekt på å se barn i grupper og barnehagen som en del av en nærmiljøet. Barnehagene kan bli bedre på å ta del i større arrangementer i lokalmiljøet. Selv har Marit i mange år hatt ansvaret for å administrere Toddlerfestivalen, der DMMH-studentene arrangerer festival for de yngste barna i barnehagen og flere hundre barnehagebarn kommer på campus i Trondheim.
En god barnehagelærer må ut av sin egen komfortsone.
- Barnehagen inneholder så mye mer enn en tror, sier Thea, som sier hun har måttet ut av komfortsonen sin flere ganger.
Selv har hun valgt å fordype seg i realfag det tredje studieåret. Hun har alltid vært interessert i dyreliv, natur og verdensrommet, men hun var ikke spesielt glad i matematikk på videregående.
- Underveis i studiet skjønte jeg at det er noe helt annet å jobbe med dette i barnehagen, og at det ikke trenger å være så vanskelig som man gjør det til i tidligere skolegang. Det er også en fordypning med rom for å bruke kreativiteten min.
- Å ta utdanningen har gitt meg så mange nye perspektiver og jeg har lært mye nytt. Men det krever mye av deg, det er ikke bare enkelt. Du må ha en genuin interesse for å jobbe med mennesker, med barn, vil du ha en lett utdannelse bør du velge noe annet.
- Ja, i hvert fall hvis du vil bli en god barnehagelærer, samstemmer Marit.
- Du kan alltids komme deg i gjennom studiet, men for å bli en god barnehagelærer kreves det en innsats. Og når du jobber for det får du så mye mer igjen i ettertid.