- Vi hadde først en idè om å bruke Dronning Maud-fromasj som en inspirasjon, men det var ikke så enkelt å gjennomføre, forteller Monica Larsen Donovan, fra markedsføringsgruppa for høgskolens 75 - jubileum.
- Men sjokolade ville vi ha uansett, det sprer glede og nytelse både for ganen og for øyet. Hvem blir vel ikke i godt humør av en liten sjokoladebit?
Lokal forankring
Det er ikke en hvilken som helst samarbeidspartner høgskolen har gått i tospann med. Den unge bedriften Trondheim sjokolade fikk oppdraget med å lage en sjokolade passende for en fesstemt dronning. Nylig ble bedriften offisiell representant for Trøndelag som europeisk matregion 2022. Chocolatier Alma Sundøy har vunnet flere priser, og foreslo en smak av kirsebær og vanilje, omgitt av et skall med hvit sjokolade.- Sjokoladebiten symboliserer DMMH både i fargene og i smaken, forklarer Donovan.
- Den dype rødfargen på sjokoladen minner om hovedbygget på campus i Trondheim. Og i enkelte kulturer symboliserer kirsebær ungdom og håp, noe klasserommene og korridorene våre er fylt av. I tillegg er den pyntet med gull - det er jo et festår!
Sjokoladen vil i første omgang bli brukt som premier i konkurranser, til servering og som gaver til forelesere og gjester. Den blir ikke å finne i noen butikker i jubileumsåret, men ansatte og studenter skal få mulighet til kjøpe den.
- DMMH er den eneste utdanningsinstitusjonen i landet som har et rendyrket barnehagelærerperspektiv. Vi er en eksklusiv høgskole. Derfor ville vi ikke bare sette logoen vår på en masseprodusert sjokoladerute som deles ut på alle slags messer og konferanser. Sjokoladen skal være som DMMH, eksklusiv, leken, oppløftende og en fryd for øyet, smiler Donovan.
DMMH-sjokoladen er fylt med vanilje og kirsebær.