Norske og internasjonale studenter i nytt samarbeid

  • Publisert: 16.12.2021
  • Oppdatert: 16.12.2021
Faget "ECEC for sustainability" forener de internasjonale studentene med studenter fra fordypningen "Barnehager i internasjonale perspektiver". 
Barnehager i internasjonale perspektiver er en aktuell fordypning der flere av studentene velger å reise utenlands et semester. Alle har imidlertid ikke anledning til det, og i en ny versjon av fordypningen kan studentene også velge å ha semesteret hjemme. Ved å samarbeide med partnerinstitusjoner og de internasjonale studentene ved DMMH får også de hjemmeværende studentene et godt innblikk i barnehagelivet utenfor Norge.

I år hadde studentene for første gang parpraksis i barnehagen. Studenter fra fordypningen ble teamet opp med en internasjonal student, en nyttig erfaring for alle parter. De har også hatt felles undervisning i emnet "ECEC for Sustainability".

Sosialt entreprenørskap

"ECEC for Sustainability" er et nyutviklet emne der undervisningsspråket er på engelsk. Emnet er tverrfaglig emne og inneholder fagene pedagogikk, samfunnsfag og natur, miljø og helse. Et av målene til fordypningen er at studentene skal lære nye måter å arbeide med bærekraftighet, prosjektledelse og sosialt entreprenørskap. Gjennom flere uker arbeider studentene med et egetvalgt prosjekt knyttet til bærekraftsmålene.

Studentene etablerte seg i grupper på tvers av nasjonaliteter etter hva de de ønsket å jobbe med. De valgte seg deretter bærekraftsmål og utviklet prosjektene sammen. Etterhvert tok de kontakt med mulige samarbeidspartnere, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Flere av gruppene besøkte også barnehager for å få innspill til prosjektene. 

Som en forberedelse til eksamen skulle studentene presentere prosjektene sine til et panel bestående av rektor Else Berit Skagen, professor Merete Moe, DMMH, professor Vegard Johansen, NTNU og Iwar Arnstad, Gjensidigestiftelsen og Domstoladministrasjonen. Panelet kom med råd og tilbakemeldinger som både studenter og lærere fant nyttige for å reflektere og utvikle prosjektene ytterligere.  

Norske og internasjonale DMMH-studenter presenterer prosjektene sine.
Ved å få med ansatte, barn og foreldre i barnehagen til å reparere ødelagt og gjenglemt tøy vil gruppa ha fokus på gjenbruk. Studentene mener at barnas holdninger dannes i barnehagen, og håper de at de kan bidra til en mer bærekraftig verden. 

Norske og internasjonale DMMH-studenter presenterer prosjektene sine.
Barna i barnehagen kan fint være med og dyrke sine egne grønnsaker, mente studentene som hadde laget et enkelt instruksjonshefte med frø og oppskrifter til bruk i barnehagen. Ved å dyrke grønnsaker lokalt slipper man også transportutslipp. 

Norske og internasjonale DMMH-studenter presenterer prosjektene sine.

 
Norske og internasjonale DMMH-studenter presenterer prosjektene sine.
Matavfall er en stor utfordring som studentene ønsket å skape oppmerksomhet om. I "The Green Book" hadde studentene laget forslag til hvordan barnehagene kan bruke rester, informasjon om hvorfor man ikke skal ta mer mat enn vi trenger og forslag til hvordan barn kan delta i ulike aktiviteter som kompostering. De hadde blant annet fått tips fra Michelinstjernerestauranten Credo og Geitmyra matkultursenter for barn, som også er opptatt av å minimere matavfallet. 

Norske og internasjonale DMMH-studenter presenterer prosjektene sine.
Studenten bak Friendship Kindergarden designet et nettsted for å få barnehager med like interesser til å bli kjent med hverandre online og på tvers av landegrenser og kontinenter, og derved motvirke diskriminering og rasisme. På denne måten får barnehagebarna kjennskap til andre kulturer og verdier. 

Norske og internasjonale DMMH-studenter presenterer prosjektene sine.
Den siste gruppa ønsket å lage en konsert i et lokalsamfunn, og knytte bånd mellom ulike grupper og generasjoner. Melhusprosjektet er et samarbeid med mange aktører i Melhus kommune. Kommunen, barnehagene, kulturskolen og det private næringslivet jobbet sammen med studentene for å utvikle idèer for hvordan konserten kan gjennomføres og engasjere alle grupper i Melhussamfunnet.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.