Ny doktorgrad om barns empati og utestenging i barnehagen

  • Publisert: 28.04.2020
  • Oppdatert: 22.05.2020
Lek er en viktig dimensjon i barns liv, og den frie leken har en sentral plass i norske barnehager. Men, det å bli utestengt fra andres lek oppleves sårt og vondt, og noe barnehagebarn frykter, viser en ny doktorgradsavhandling.
-  Frihet til å leke innebærer ikke nødvendigvis fri tilgang til den sosiale leken, forteller Kari Nergaard fra DMMH. I barns lek forhandles det om roller, innhold og materialer, i tillegg til de sosiale aspektene som ligger i aksept og deltakelse. Tilhørighet er dermed ikke gitt.

kari-2
Foto: privat. Kari Nergaard fra DMMH disputerte nylig med avhandlingen: "Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk- fenomenologisk studie."

Nergaard finner at det å bli utestengt fra lek oppleves sårt og vondt for barna, som får negative tanker om seg selv og sin egen sosiale verdi.

- Det er vanskelig for barn å sette ord på såre følelser og  sosiale emosjoner som for barn i stor grad er kroppslige, sier forskeren. -  Det er derfor viktig at barnehagepersonalet imøtekommer barns ulike følelsesuttrykk, og er bevisste på at sosial atferd er kontekstuell.

Barnehagen har et ansvar
 - Å fremme barns empati fremheves som en viktig faktor for å forebygge både utestenging fra lek og andre former for mobbing. Her har barnehagen et ansvar, mener Nergaard.  

- Kunnskap om barns empati og lekens betydning for barn, og voksnes holdninger og egen rolle i barns lek er avgjørende. En lekorientert pedagogikk bidrar i seg selv ikke nødvendigvis til å fremme barns empati. Personalets involvering i barns lek er en viktig forutsetning, som veiledere i lekens sosiale forhandlinger og for å støtte barn i å forstå egne og andres følelser og opplevelse, fastslår hun.

- Den sosiale, kroppslige leken er en viktig forutsetning for barns empati, en unik arena for både å uttrykke følelser, og å gi å motta empati gjennom lekens emosjonelle kommunikasjonsform. 

Roser samarbeid med NTNU
Nergaard er ansatt ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. DMMH har pr. i dag ikke et eget phd.program, og Nergaard disputerte ved Institutt for læringsvitenskap ved NTNU. Det ble en spesiell prosess der prøveforelesningen "Nasjonale og internasjonale perspektiver på barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. Utfordringer og refleksjoner" ble avlagt på Zoom 13. mars, mens selve disputasen ble flyttet til 27. april. Også den måtte holdes digitalt, som den første i DMMHs historie. 

- Det var en spesiell opplevelse, med opponentene som satt så langt unna, forteller Nergaard. Hun roser NTNU for å ha klart å bevare høytideligheten i seremonien, og med godt tilrettelagt teknisk utstyr. Hun har erfart et veldig godt samarbeid mellom de to utdanningsinstitusjonene gjennom hele doktorgradsløpet, 

Komiteen som bedømte avhandlingen var:  
  • Professor Ingrid Lund, Universitetet i Agder
  • Professor emerita Solveig Hägglund, Karlstads universitet
  • Førsteamanuensis Kris Kalkman, NTNU

Hovedveileder har vært førsteamanuensis Anne Berit Emstad, NTNU. Medveileder har vært professor Ellen Beate Hansen Sandseter, DMMH.

Artiklene i avhandlingen kan leses her: 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.