Foto: privat. Kari Nergaard fra DMMH disputerte nylig med avhandlingen: "Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk- fenomenologisk studie."
Nergaard finner at det å bli utestengt fra lek oppleves sårt og vondt for barna, som får negative tanker om seg selv og sin egen sosiale verdi.
- Det er vanskelig for barn å sette ord på såre følelser og sosiale emosjoner som for barn i stor grad er kroppslige, sier forskeren. - Det er derfor viktig at barnehagepersonalet imøtekommer barns ulike følelsesuttrykk, og er bevisste på at sosial atferd er kontekstuell.
Barnehagen har et ansvar
- Å fremme barns empati fremheves som en viktig faktor for å forebygge både utestenging fra lek og andre former for mobbing. Her har barnehagen et ansvar, mener Nergaard.
- Kunnskap om barns empati og lekens betydning for barn, og voksnes holdninger og egen rolle i barns lek er avgjørende. En lekorientert pedagogikk bidrar i seg selv ikke nødvendigvis til å fremme barns empati. Personalets involvering i barns lek er en viktig forutsetning, som veiledere i lekens sosiale forhandlinger og for å støtte barn i å forstå egne og andres følelser og opplevelse, fastslår hun.
- Den sosiale, kroppslige leken er en viktig forutsetning for barns empati, en unik arena for både å uttrykke følelser, og å gi å motta empati gjennom lekens emosjonelle kommunikasjonsform.
Roser samarbeid med NTNU
Nergaard er ansatt ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. DMMH har pr. i dag ikke et eget phd.program, og Nergaard disputerte ved Institutt for læringsvitenskap ved NTNU. Det ble en spesiell prosess der prøveforelesningen "Nasjonale og internasjonale perspektiver på barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. Utfordringer og refleksjoner" ble avlagt på Zoom 13. mars, mens selve disputasen ble flyttet til 27. april. Også den måtte holdes digitalt, som den første i DMMHs historie.
- Det var en spesiell opplevelse, med opponentene som satt så langt unna, forteller Nergaard. Hun roser NTNU for å ha klart å bevare høytideligheten i seremonien, og med godt tilrettelagt teknisk utstyr. Hun har erfart et veldig godt samarbeid mellom de to utdanningsinstitusjonene gjennom hele doktorgradsløpet,
Komiteen som bedømte avhandlingen var:
- Professor Ingrid Lund, Universitetet i Agder
- Professor emerita Solveig Hägglund, Karlstads universitet
- Førsteamanuensis Kris Kalkman, NTNU
Hovedveileder har vært førsteamanuensis Anne Berit Emstad, NTNU. Medveileder har vært professor Ellen Beate Hansen Sandseter, DMMH.
Artiklene i avhandlingen kan leses her:
- The Heartbreak of Social Rejection: Young Children' s Expressions about How They Experience Rejection from Peers in ECEC
- "I want to join the play." Young children`s wants and needs of empathy when experiencing peer rejection in the ECEC
- Empathic expressions among three-year-olds in play and interaction in ECEC institutions in Norway: bodily empathic expressions purposed for peers’ well-being and confirming relationships