Lytt på Til Barns Beste
Rasmus Kolseth Rian og Adrian Castillo håper mange får glede av podcasten Til Barns Beste.
Første episode består av et intervju med rektor Else Berit Skagen, og prosjektleder for jubileumsåret, Ingunn Elder. De forteller at de ønsker å nå ut bredt med jubileumsfeiringen.
- Vi vil belyse og løfte frem ulike forskningsfelt og samarbeidsprosjekter, sier Elder.
- Men det er like viktig at det er en feiring for så veldig mange flere, sier Skagen. - For barnehagefeltet, for barnehagelærerutdanninga som sådan, for de som bor i Trondheim, for beslutningstakere og både nåværende og mulige samarbeidspartnere. Det er så mange vi ønsker skal være med og markere jubilèet sammen med oss.
Til Barns Beste
Til Barns Beste har dermed en bred målgruppe. Barnehagelærerstudent Castillo er hyret inn for å ha hovedansvaret for podcasten. Han ønsker å produsere en episode hver måned i jubileumsåret, tilsammen rundt 8-10 episoder.
- Jeg skal snakke med flere forskere om prosjektene deres. Det skal ikke bli for lett og populærvitenskapelig men heller ikke for fagtungt, vi ønsker å formidle forskningen slik at det treffer alle, sier han.
Videre planer for innhold følger årshjulet for jubilèet
- Vi skal se på det historiske perspektivet når den digitale historiefortellingen om DMMH blir publisert i april. Og så skal vi snakke med Internasjonalt kontor om hvordan koronapandemien har påvirket utdanningen i globalt perspektiv. Vi skal også snakke om internasjonale forskningsprosjekt, blant arbeidet DMMH har gjort i Afrika.
Rian, som jobber på Internasjonalt kontor og er ansvarlig for markeringen av jubileet, synes det er en berikelse å få med en student i produksjonen.
- Det er lett å se seg blind på det vi holder på med. Vi har så mye å fortelle og alt er kanskje ikke like interessant for studentene og andre. Dessuten er studentene litt mer oppdaterte og kreative rundt nye medier som podcaster.
Castillo selv synes det er kjempeartig å få et annerledes innblikk i høgskolens hverdag.
- Siden jeg er student har jeg lov til å stille de enkle spørsmålene, så vi får tilpasset forskningen til en større gruppe. Og med å bruke det rette språket når vi enda flere, sier han.