Nytt refleksjonsverktøy for økt forståelse om barns well being - WANDA

  • Publisert: 22.04.2020
  • Oppdatert: 15.05.2020
Høgskolelektor Anne Holla Sivertsen og høgskolelektor/stipendiat Johanne Rimul fra DMMH er de eneste i Norge som er sertifiserte WANDA-fasilitatorer. 
Sivertsen og Rimul har deltatt som prosjektmedarbeidere i SEED-prosjektet, som ledes av International Child Development Initiatives (ICDI) i Nederland. En av metodene som er brukt i prosjektet er WANDA, som skal gi økt kompetanse om barns well being, barns sosiale og emosjonelle kompetanse/-utvikling.

Anne Holla Sivertsen og Johanne Rimul har hatt mest fokus på å veilede de ansatte til å ta et dyp-dykk inn i praksisfortellinger med fokus på hva barn kan føle, tenke og tro i den spesifikke situasjonene.
Anne Holla Sivertsen og Johanne Rimul har hatt mest fokus på å veilede de ansatte til å ta et dyp-dykk inn i praksisfortellinger med fokus på hva barn kan føle, tenke og tro i den spesifikke situasjonene.

WANDA-metoden er en fem-trinns samtalemetode som tar utgangspunkt i en praksisfortellinger som handler om barns sosiale og emosjonelle trivsel i barnehagen. Ved hjelp av en fasilitator skal de ansatte komme fram til et spesifikt mål for å utvikle sin egen praksis knyttet til barns psykososiale well-being.

Et av de viktigste elementene i WANDA-metoden er å  prøve å sette seg inn i hva de involverte personene føler, tenker og tror. Målet er å se en situasjon fra flere sider og gjennom hver enkelt sine briller. Ved å øke bevisstheten og forståelse av barns sosiale og emosjonelle utvikling kan det hjelpe barn og deres familier i hverdagen.

Sivertsen og Rimul har testet ut metoden i norske barnehager.

- Deltagere trekker frem strukturen og perspektivtaking som viktige og gode elementer i metoden, forteller de.

- Gjennom å ta et dyp-dykk inn i hvordan andre føler, tenker eller tror i en bestemt situasjon opplevde deltagerne at deres egen forståelse for enkelt-barnet og dermed bedre rustet til å støtte barnets sosiale og emosjonelle utvikling. Siden metoden er fundamentert på praksisfortellinger fra dagliglivet i barnehagen som deltagerne selv har vært tilstede i, føler deltagerne nærhet til situasjonen og de kan relatere det til egen praksis og profesjon.  

- I starten er det viktig å veilede deltagerne i mellom de ulike fasene i den rekkefølgen som er satt, forteller Sivertsen.

- Først og fremst er det personalet i barnehagen som skal disponere tiden og reflektere over praksisfortellingen, men fasilitatoren har en viktig funksjon blant annet i form av å skape god struktur, stille gode spørsmål og bidra til at alle perspektiv blir utforsket. 
 
- Det har vært en spennende måte å jobbe på. De første gangene jeg var i barnehagen, følte jeg at det viktigste jeg gjorde var å få de ansatte til å dykke lengre ned i lagene i praksisfortellingene. Vi startet med å pirke litt på overflaten før kom vi oss videre fra ‘hva’ til ‘hvordan’ og ‘hvorfor’ som er selve kjernen i metoden. Etter hvert fikk vi frem en mye større helhet ved å se ting fra flere perspektiver, fortsetter Sivertsen.

- Jeg synes arbeidet med WANDA-metoden var en spennende reise. Det tok noen «sesjoner» for å komme inn i metoden, da det var uvant for deltakerne med en så stram struktur. Praksisfortellinger er godt kjent i norske barnehager, men dette er en ny måte å gjøre det på, sier Rimul.

- Målet er å ikke hoppe for raskt til sine egne tolkninger, eller råd, og her hadde jeg som fasilitator en viktig rolle. Det føltes litt strengt å av og til stoppe deltakerne når strukturen ble brutt, men jeg opplevde at deltakerne fant det meningsfullt.  Det krever noe å greie å gå ut fra sine egne tolkninger, og forsøke å se den andres perspektiv. Når vi snakker om å «føle», «tenke», eller «tro» i en gitt situasjon, er det aktørene i praksisfortellingen vi snakker om. Dette kunne vært barnet i praksisfortellingen, den voksne, andre barn, andre voksne, eller barnet foreldre, men vi kunne også legge til perspektiver som fag eller rammeplan.. Målet var å forsøke å se aktørene i akkurat DENNE situasjonen, uten å trekke inn for mye av egne forkunnskaper og fortolkninger.



Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.