Samarbeid til barns beste

  • Publisert: 23.10.2019
  • Oppdatert: 26.03.2020
Graceana Luambano gjester DMMH denne uka. Luambano er ansatt på University of Dar Es Salaam og St. Mary´s Teacher Training College i Tanzania, og besøker DMMH som et ledd i samarbeidet mellom barnehagelærerutdanningen i de to landene.
Luambano skal blant annet holde et foredrag på DMMH i forbindelse med FN-dagen 24. oktober. Hun har holdt et eget fremlegg for de ansatte på DMMH om verdibasert undervisning i barnehagene i Tanzania. 

Graceana Luambano blir vist rundt på DMMH av Rasmus Kolseth Rian og Siri E. Haug på Internasjonalt kontor.
Graceana Luambano blir vist rundt på DMMH av Rasmus Kolseth Rian og Siri E. Haug på Internasjonalt kontor. 

DMMH har vært sterkt delaktig i å bygge opp barnehagelærerutdanningen i Tanzania, Botswana, Mosambik, Zambia, Namibia og Swaziland. Ansatte og studenter fra høgskolen har vært på utveksling i flere av landene i nettverket, mens lærere fra barnehagelærerutdanningene i de respektive landene har vært på gjenvisitt på DMMH. Nå har utviklingen av barnehagelærerutdanningene kommet langt, og det tidligere fokuset på kapasitetsbygging har blitt erstattet med et fokus på forskning.   

Luambano er koordinator for samarbeidet. 

- Grunnarbeidet med å få på plass barnehagelærerutdanningen er lagt og nå ønsker vi å få opp profesjonaliteten blant de ansatte, forteller Luambano. - Vi vil ha forskningen inn i klasserommene, lærerne må våre må kunnskap om forskning sier hun og slår et slag for aksjonsforskning. 

Hun forteller at verken barnehagelærerutdanningen eller barnehagene er organisert på samme måte i deltakerlandene. Derfor blir også behovet for ny kunnskap ulikt. I Tanzania trekker hun blant annet frem et behov for spesialpedagogikk, ettersom barn med spesielle behov er integrert i det ordinære barnehagetilbudet.

Barn i Tanzania begynner i barnehage når de er 5 år gamle. Fram til da er de hjemme hos familiemedlemmer eller så går de i daycare-sentre. Disse sentrene regnes ikke som en del av utdanningssystemet. Luambano anslår at rundt 85 - 90 % av barna i Tanzania går i barnehagen året før skolestart. 

- Landene i nettverket deler kunnskap, idéer og resultater med hverandre, forteller hun, og gleder seg til å få lære mer om den norske barnehagelærerutdanningen. I løpet av oppholdet skal hun også besøke flere barnehager.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.