Facebook
Gå til innholdet
Lukk

Verdens største samlingsstund

Mandag 30. mai kommer flere hundre barn og voksne til Torvet i Trondheim for å delta på Samlingsstund.
- Det var en ære å bli spurt om å lede Samlingsstunden. Det er et stort ansvar, og jeg kommer til å storkose med med å ha så mange barn rundt meg, sier Sonja Kibsgaard som skal lede DMMHs samlingsstund på Torvet i Trondheim.
- Det var en ære å bli spurt om å lede Samlingsstunden. Det er et stort ansvar, og jeg kommer til å storkose meg med å ha så mange barn rundt meg, sier Sonja Kibsgaard som skal lede DMMHs samlingsstund på Torvet i Trondheim.

- Det her elsker jeg, det er så artig å få lov til å gjøre noe i lag med unger, sier Sonja Kibsgaard. Hun er tidligere student og lærer på DMMH, nå dosent emerita. Mandag kl. 11.30 - 12.30  leder hun flere hundre barn og voksne gjennom en Samlingstund fra Torgscenen.

Samlingsstund på Torvet

- Samlingsstunden vil ha en historisk vinkling, forteller Kibsgaard. Hun regner med at både Kong Haakon og Dronning Maud kommer til å dukke opp mens barna får høre om hvordan navnet på høgskolen ble til. Så får de filosofere litt sammen, hva er egentlig et minne? 

- Jeg kommer til å engasjere barna fra scenen, lover den tidligere barneahgelæreren. Selv tar hun med seg gitaren, og barn fra Musikalfabrikken skal spille utdrag fra musikalen "Kari Palari". Det blir også allsang med DMMHs nykomponerte Jubelsang, der studentene  vil lose barna gjennom den tilhørende dansen.

Viktig å ta barnas perspektiv

- Jeg begynte som student på DMMH i 1972 og ble ferdig i -74, forteller Kibsgaard. Den gangen holdt vi fremdeles til i Bispegata. I 1989 ble jeg ansatt som lærer her, og her ble jeg til jeg av som pensjonist i 2019. 

Mye har forandret seg i barnehagelærerutdanningen i disse årene, men noe er også det samme. 

- Barneperspektivet er i store trekk det samme. Før jeg fikk begynne på DMMH, eller Barnevernsinstituttet som vi het den gangen, måtte jeg ha et halvt års praksis under en førskolelærer. Måten hun var i samhandling med barn inspirerte meg veldig, jeg tenkte at slik vil jeg også være. Være åpen for innspill fra barna, lytte til dem og la dem ta initiativ, og ha masse humor.  

Mange av fagene i utdanningen har endret seg, en del har kommet til. Selv savner hun faget stemmebruk, som hun menerer nyttig for mange av barnehagelærerens oppgaver. Andre fag som har forsvunnet er hagestell, medisinsk barnevern og bibliotekstell, kartotek.

Lekens betydning

Det var ikke så mye forskning på barn på 70-tallet, men utdanningen la stor vekt på å diskutere ulike barnesyn.

- Å ta barnas perspektiv, la barna få rom og la de utvikle vennskap og lek i barnehagen har vært veldig sentralt for meg. 

Synet på barn har endret seg opp gjennom årene, og Kibsgaard mener at DMMH har vært en bastion i barnehageforskningen. 

- Ikke minst når det gjelder betydningen av barns lek. DMMH har åpnet mange øyne og bidratt til at leken har fått en mye sterkere status.





Publisert: 27.05.2022
Ønsker du mer informasjon om dette temaet? Kontakt en av våre eksperter