- Vi lærer mye nytt hver gang vi møter et menneske

  • Publisert: 13.02.2020
  • Oppdatert: 13.02.2020
- Veilederutdanningen lærte meg at jeg må se og styrke det positive i alle jeg møter.
I Markaplassen barnehage i Trondheim har alle praksislærere etterutdanning i veiledning. Markaplassen har tatt i mot studenter i praksis i over 20 år, og ser stor verdi i denne kompetansen.

Linda Henriksen, Lindis Norheim og Heidi Pedersen er erfarne praksislærere som alle har tatt videreutdanning i veiledning.
Linda Henriksen, Lindis Norheim og Heidi Pedersen er erfarne praksislærere som alle har tatt videreutdanning i veiledning.  

- Jeg opplevde en veldig stor personlig utvikling etter å ha tatt studiet og gikk selv gjennom store prosesser, forteller Heidi Pedersen. – Jeg fikk en mye bedre oversikt over teori og metodikk og det vi lærte kom lengre frem i bevisstheten. Det har vært utrolig lærerikt. 

Linda Henriksen forteller at veiledningskompetansen har trygget henne i jobben ovenfor studentene som kommer i barnehagen. – Jeg har fått hjelp til å se hvor tydelig jeg skal være, og ikke minst over hvilke krav vi kan stille og i hvilke situasjoner jeg kan være tydelig.

Ikke vær redd for å stille de dumme spørsmålene
- Noen sier de ikke trenger veiledning. Da kan vi snakke om hverdagen, og så finner vi allikevel en vei inn. Ved å stille de rette spørsmålene får du studentene til å tenke og reflektere, sier Lindis Norheim. – Jeg lærte veldig mye om spørsmålsstilling under studiet. Vi må ikke være redde for å stille de vanskelige eller dumme spørsmålene, spørsmålene som utfordrer litt. Vi skal heller ikke være redde når studentene ikke svarer med en gang, de trenger tid til å tenke seg om. 

- Å veilede er en prosess over flere dager, der er ikke ferdig med å tenke når de går ut fra veiledningen, vi tar opp spørsmålet senere, fastslår Heidi.

De tre praksislærerne synes det er både læringsrikt og berikende å ta i mot studenter i barnehagen. De lærer mye om seg selv i møte med studentene, som i tillegg  bringer med seg den ferskeste teorien. 

Studieåret 2020/2021 tilbyr DMMH studiet Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen. Studiet er finansiert av Utdanningsdirektoratet og er på 30 studiepoeng over 2 semester. Søknadsfrist er 1. mars. 
 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.