- Vinterkurset er knyttet til snø og is, studentene lærer å bygge elementer som skaper aktivitet hos barn, både med og uten ski på beina. De lærer også hvordan de kan ta i bruk ulike områder som bratte bakker og større og mindre flater og legge til rette for vinteraktiviteter.
I tillegg til at seksjon for fysisk aktivitet deltar på kurset har studentene også undervisning i pedagogikk og naturfag.
- Voksenrollen blir noe annerledes i uterommet, mener Bjørgen. - Det er viktig for pedagogen å være spontan, og gripe øyeblikkene der noe oppstår.
Hver klasse har 3 dager med teoretisk og praktisk undervisning før den siste kursdagen som er forbeholdt barnehagebarna. Da inviteres barnehagene i Trondheim til å komme og boltre seg i vinteraktivitetene studentene har planlagt. Her er ulike kuleløyper og små hopp, bob-bane, sneglehus, labyrint og andre aktiviteter for både ski, akebrett og for beina.
Anja Vatvedt-Måsøy, Ulrik Vagnild, Per Isak Vars og Marianne Wennevold står velkomstkomité øverst i bakken. - Vi venter over 200 barn i dag, forteller studentene som gleder seg til å se hvordan barna tar i bruk de forskjellige aktivitetene.
Anniken Skarsaune og Line Roberg forteller at det var puddersnø i hele bakken da de kom, studentene har tråkket til løypa og skuffet unna snøen med ski og spader. - Det er deilig å ha undervisning ute i snøen, sier Roberg, vi både leker og jobber om hverandre. Studentene rapporterer om såre muskler, men også om kjempeartige dager og god stemning.
- Jeg elsker å stå på ski, forteller Magnus Kjønhaug. - Det var 9 minusgrader da vi kom opp hit i går, men det ble fort varmt da læreren vår, Rune Storli, tente bål og kokte havregrøt.
Gruppa hans har ansvaret for 40 barn, og Kjønhaug har allerede lært hvor viktig det er at de voksne er med på aktivitetene.- Det er mye lettere å få med barna når de ser at de voksne også prøver seg i bakkene, sier han.
Mens bakkene fylles av medstudenter på vinterkurs og barnehager finner vi flere DMMH-studenter i området rundt Frøset. Andre trinn bachelor barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse har tilbragt de siste to dagene med å utforske naturfag. De har bl.a. identifisert dyrespor i snøen, og kanskje det mest populære, demonstrert ved naturfaglærer Camilla Kalvatn Egset, lært hvordan de kan lage iskrem ved hjelp av yoghurt, snø og salt.
Studentene har også laget mange installasjoner som barna kan bruke. - Mye av det vi holder på med på denne ekskursjonen kan vi også gjøre i barnehagens uteområde, forteller Egset. - Det er bra å ha i minne for studentene som nå skal ut i en ny praksisperiode.
- Det er spennende å lære på denne måten, sier Tone Bjørnvik, Nina Moen, Emma Hope og Lul E. Tesfay. De har vært mye på tur i området og setter pris på å lære noe nytt å vise frem til barnehagebarna.