DMMH | 3 x 25 - årsfeiring på høgskolen

3 x 25 - årsfeiring på høgskolen

  • Publisert: 31.08.2021
  • Oppdatert: 31.08.2021
Per Tore Granrusten, Lise Hovik og Ranveig Lorentsenhar til sammen vært ansatt i 75 år på DMMH. 
. Hvordan har barnehagelærerutdanningen forandret seg gjennom disse 25 årene? 
Strukturelt og innholdsmessig har mye blitt annerledes. Fra å være primært en lærerutdanning med i hovedsak lektorer som undervisere, har utdanninga blitt tydeligere akademisert og forskningsrettet med en meget stor andel ansatte med førstekompetanse og toppkompetanse. DMMH har blitt en betydelig aktør i å frambringe ny forskning på mange områder i barnehagefeltet. For 25 år siden hadde DMMH en treårig førskolelærerutdanning, i dag er DMMH en akkreditert høyskole med en treårig bachelorutdanning som barnehagelærer og tilbyr fire ulike masterløp for videreutdanning. For 25 år siden hadde DMMH en professor, ingen stipendiater. I dag er det 15 professorer og dosenter og jeg har mistet tellinga på stipendiatene. Høyskolen er på raskt på vei mot å bli en vitenskapelig høyskole. Utdanninga har gjennomgått to tydelige revisjoner, først fra FLU til BLU med påfølgende ny rammeplan for utdanninga, så en ny revisjon av BLU, nye BLU. Innholdet i utdanninga skal samsvare med samfunnsutviklingen og endringene i barnehagefeltet. På 25 år har barnehagen gått fra å være et knapt gode for de heldige til et tilbud til alle, Vi har fått 3, egentlig 4 rammeplaner for barnehagen i perioden, 1996, 2006, 2011 og 2017 som stadig har grepet dypere inn i barnehagens innhold og oppgaver, noe som utdanninga av barnehagelærere må legge til grunn. Med skifte av departement i 2005 har barnehagefeltet endret seg fra å være et pedagogisk velferdstilbud til barn og foreldre til å bli en del av utdanningssystemet i Norge.
I 1996 var ikke fokuset mot organisasjon og ledelse veldig høyt i feltet. Gotvassli gjennomførte en studie publisert i 1991 som fastslo at nesten halvparten av styrerne egentlig var styrere mot sin vilje uten selv å ha valgt det, og egentlig ikke var motivert for å være det. DMMH tilbød i 1996 en fordypningsenhet som hadde organisasjon og ledelse som tema. Enhet hadde økende popularitet hos studentene. Etter 2005 endret dette seg. Det første store NFR-prosjektet ved DMMH, Ledelse for læring 2012-2017, hadde fokus mot nettopp barnehageledelse. Den første masteren ved DMMH, 2016 var rettet mot barnehageledelse og i de siste 10 årene har DMMH og UDIR tilbudt lederutdanning gjennom Den nasjonale lederutdanningen for barnehagestyrere i Midt-Norge. DMMH har blitt en betydelig «leverandør» av ledelseskompetanse til feltet.

2. Hva har gjort sterkest inntrykk på dere i løpet av årene her? 
Ingen enkelthendelse, det er vel hele utviklingen som er beskrevet over som er hovedinntrykket. Men jeg ble litt overrasket da et samlet utvalg som sto bak NOKUT evalueringen FLUEVA (Evalueringen av førskolelærerutdanninga) i 2010 gikk inn for en 5 årig barnehagelærerutdanning, men fikk nei av regjeringen. I dag er vi på vei mot en 3+2 løsning slik jeg ser det, barnehagelektor.

3. Hvordan har du selv forandret deg gjennom disse 25 årene?
Jeg har vel selv gått gjennom den samme utviklingen som beskrevet for utdanningen. Startet som lektor med så å si hele fokuset mot undervisning, til gradvis å bli mer forskningsorientert, kvalifikasjon først til førstelektor og deretter Dosent. Etter 2005 har hovedfokuset mitt, både i forskning og undervisning, vært mot barnehageledelse. Men jeg opplever fortsatt at min hoved identitet er underviser, eller rett og slett lærer.