DMMH | En forsker med lidenskap for barnelitteratur og rom

En forsker med lidenskap for barnelitteratur og rom

  • Publisert: 28.02.2025
  • Oppdatert: 04.03.2025

Professor Atle Krogstad ved DMMH har en lang karriere bak seg innen litteraturforskning, med et særlig fokus på barnelitteratur, rom og meningsdannelse. I fjor rykket han opp som professor i nordisk litteratur. 

En karriere med røtter i pedagogikk og litteratur

Atle Krogstad er opprinnelig utdannet allmennlærer, men interessen og engasjementet for litteraturen førte ham videre inn i forskningens verden. I 2002 disputerte han ved NTNU med doktoravhandlingen «Tid, landskap, erfaring om den norske livsverden i Dag Solstads forfatterskap». Dette la grunnlaget for hans videre forskning på barnelitteratur, rom og meningsdannelse. Siden den gang har han vært en svært aktiv bidragsyter i ulike forskningsprosjekt, publikasjoner og foredrag tilknyttet tematikken både nasjonalt og internasjonalt. 

Professor Atle Krogstad ved DMMH forsker på barns romlige og litterære erfaringer

 

Forskning på barns romlige erfaringer

Hans nyere forskning har i stor grad vært knyttet til barns samspill med omgivelsene og hvordan dette påvirker deres meningsdannelse, kulturforståelse og språkutvikling. Han har også vært sentral i forskningsnettverk og prosjekter som har utforsket barnehagens rom i et litterært perspektiv. For Krogstad er det spennende å knytte litteratur opp mot faktiske steder. Dette setter litteraturen inn i en mer engasjerende og levende kontekst for barna som møter den. Dagens skjermbruk kan for noen virke pasifiserende, mens boka ofte åpner for dialog og undring, påpeker han. 

Betydningen av barnelitteratur i barnehagen

Som underviser ved masterprogrammet Barnekultur og Kunstpedagogikk ved DMMH har Krogstad et sterkt engasjement for barnelitteraturens plass i barnehagen. Han understreker viktigheten av å etablere gode litteraturkulturer hvor ansatte er nysgjerrige på ny litteratur og skaper et miljø der bøker og lesing får en naturlig plass. 

Noe Krogstad fremhever i sin forskning og undervisning er nærlesing. Han mener det er viktig at voksne utvikler kompetanse i å lese barnebøker på en grundig måte, slik at de selv engasjerer seg og opplever litteraturen som meningsfull.

 - God litteraturformidling handler ikke bare om å lese for barn, men skaper også muligheter for å inkludere barna i dialog. Barn må få anledning til å komme med innspill, stille spørsmål og bidra til samtalen om tekstene. På den måten kan litteraturen bli en aktiv del av deres egen erfaring.

- En dypere forståelse av tekstens symbolikk og språklige nyanser kan bidra til rikere litterære opplevelser for både barn og voksne, sier DMMH-professor Atle Krogstad.

 

En utdanning med mange muligheter

DMMH tilbyr en unik utdanning der barn og barndom står i sentrum. Ifølge Krogstad gir barnehagelærerutdanningen en dyp forståelse av barns livsverden og utvikler studentenes evne til å reflektere over deres rolle som pedagoger og formidlere.

- Barnelitteratur er en unik kilde til forståelse av barn og barndom som kunne vært enda mer brukt i utdanning.

Han påpeker også at en utdanning fra DMMH åpner for mange karrieremuligheter, både innenfor UH-sektoren, offentlige institusjoner og privat sektor. Høgskolen har et inkluderende læringsmiljø med en sterk delingskultur, hvor studentene jobber tett sammen i kollokviegrupper og tverrfaglige prosjekter. 

- For unge mennesker som er interessert i barnelitteratur, pedagogikk og kultur, er DMMH er et spennende valg som gir både faglig fordypning og praktiske ferdigheter. 

- Det er unikt å ha en Høgskole som går så dypt i barn og barndom som vi gjør her. Det er veldig spennende.

Litterære steder i Trondheim

Krogstad har i flere år arbeidet med hvordan natur og steder kan brukes i forbindelse med formidling av litteratur og fortellinger til barn. Han er i sin nåværende forskning spesielt opptatt av hvordan det kan utvikles «litterære steder» for barn i Trondheim, og hvordan dette arbeidet kan bidra til samtaler og refleksjon over tilknytning til byens steder og historie.