- Studentene har fått trekke en gjenstand som de henter inspirasjon fra, forteller førstelektor Vigdis Øien Dagsdatter.
- Ut fra denne impulsen skal studentene lage en plass som barna kan ta i bruk. I år har bærekraft vært et viktig tema, så de har i større grad enn tidligere år måttet begrense seg til materialer vi allerede har her på høgskolen.
Det later ikke til å ha begrenset studentene som har laget mange forskjellige uteområder. Her har vi blant annet bjørnehi, indianertelt, ørnereder og bondegårder der barna kan hoppe i løvet. Flere av gruppene har også laget eventyr og historier som barna får ta del i.
- Det er lærerikt å se hvordan barna ofte gjør noe annet enn det vi forventer, sier flere av studentene. Alle setter pris på å jobbe på denne måten.
- Vi har hatt noen opp- og nedturer underveis, forteller studentene i studiegruppa 6, som drar fram ukulelen når barnegruppa kommer. - Men vi har lært utrolig mye.

Øien mener at prosjektet er et godt eksempel på hvordan en kan jobbe tverrfaglig i universitet- og høgskolesektoren. Seksjonene for pedagogikk, fysisk aktivitet, musikk, drama samt kunst og håndverk har hatt et tett samarbeid gjennom hele uka.

- Det er satt av rikelig med tid til en grundig evaluering der studentene skal reflektere over hvordan dagen forløp, og opp- og nedturer underveis, forteller førsteamanuensis Trond Løge Hagen. - Mens de jobber med prosjektet skal de se på hvordan aktivitetene oppfyller krav i rammeplanen og de skal lage sine egne didaktiske planer, nå må de se om disse målene er nådd.
Studentene skal videre lære seg å bygge naturlekeplasser og etter jul skal de ha en uke med vinterkurs på Frøset gård, forteller Hagen. Frøset ligger i Bymarka, og der skal studentene lære, både i teori og i praksis, hvordan de legger til rette for at barna kan ta del i ulike vinteraktiviteter. Erfaringene herfra er veldig nyttig i arbeidet de har i vente. Ikke minst ligger også denne måten å jobbe tverrfaglig på veldig tett på hvordan de vil jobbe når de kommer i barnehagen.