- For oss handler det veldig mye om at barnehagelærerne skal se betydningen av å være undrende og fabulerende. Vi skal ikke gi barna de rette svarene, men vi skal hjelpe dem på vei mot en forståelse. Å forstå større og mindre sammenhenger blir en del av barnas meningsdanning i livet, sier Mona Frønes, høgskolelektor i pedagogikk ved DMMH.
Frønes forteller at undring er en sentral del av kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring.
- Det er viktig å ta opp undring tidlig i studiet. Studentene skal oppnå en begynnende forståelse for hvordan barn tenker. Hvordan de bruker tanker og fantasi for å oppnå mening og forståelse, sier hun.
Rammeplanen ønsker også at barnehagene skal stimulere til undrende og utforskende tilnærming til alle kunnskapsområdene, forteller høgskolelektor Mona Frønes ved DMMH.
- Vi ønsker å gi studentene en helhetlig forståelse for studiet, der de ulike fagene belyser temaet ut i fra sitt ståsted. Derfor har flere fag gått sammen om en felles undringsuke. - Pedagogikk, norsk, rle og naturfag samarbeider om denne uka. Alle jobber med ulike tilnærminger innen sitt fagfelt, forteller Frønes videre. – Studentene opplever mange ulikheter mellom fagområdene men på denne måten ser de også det som lenker dem sammen.
Rett over jul skal førsteklassestudentene i praksis i barnehagene, der de skal jobbe mer med temaet barns undring.
Frønes forteller at undring er en sentral del av kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring.
- Det er viktig å ta opp undring tidlig i studiet. Studentene skal oppnå en begynnende forståelse for hvordan barn tenker. Hvordan de bruker tanker og fantasi for å oppnå mening og forståelse, sier hun.
Rammeplanen ønsker også at barnehagene skal stimulere til undrende og utforskende tilnærming til alle kunnskapsområdene, forteller høgskolelektor Mona Frønes ved DMMH.
- Vi ønsker å gi studentene en helhetlig forståelse for studiet, der de ulike fagene belyser temaet ut i fra sitt ståsted. Derfor har flere fag gått sammen om en felles undringsuke. - Pedagogikk, norsk, rle og naturfag samarbeider om denne uka. Alle jobber med ulike tilnærminger innen sitt fagfelt, forteller Frønes videre. – Studentene opplever mange ulikheter mellom fagområdene men på denne måten ser de også det som lenker dem sammen.
Rett over jul skal førsteklassestudentene i praksis i barnehagene, der de skal jobbe mer med temaet barns undring.