"Veier til språk" er en tverrfaglig bok som retter seg mot ulike kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen og ulike fagområder i den nye rammeplanen. Den omhandler både første- og andrespråkslæring og presenterer ulike læringsuttrykk.
Forlagsredaktør Laila Brantenberg, Universitetsforlaget og bokas redaktør Sonja Kibsgaard, DMMH, var veldig fornøyd med samarbeidet. De lover at det snart kommer flere bøker fra forfattere ved DMMH.
Boka tar for seg verbalspråk, kroppsspråk, sang, musikk, bevegelse og bruk av litteratur som mulige veier til språktilegnelse hos barn. Barnehagepersonalets rolle i barnets språklæring står sentralt i boka, samtidig løftes barnas egen kompetanse frem. Barna er språklige forbilder og viktige kommunikasjonspartnere for hverandre. Boka viser også til mange praksiseksempler.
Redaktør Kibsgaard står bak kapittelet: Språklæring og kjærlighet. Hun oppfordrer oss til å tenke på hvordan vi selv fremstår i møtet med barna i barnehagen. De voksnes tilstedeværelseskompetanse er også en kunnskap å ha med i språklæringen.
I tillegg til Kibsgaard har Anne Berg, (DMMH), Kathrine Bjørgen, (DMMH), Cecilie Dyrkorn Fodstad, (DMMH), Sunniva Hovde, (DMMH), Olaf Husby, (NTNU), Marit Kanstad, (DMMH), Nora Bilalovic Kulset, (NTNU), Silje Neraas, (DMMH), Ingvild Olaussen, (DMMH), Monica Seland, (DMMH), Thomas Moser (HSN) og Rune Storli (DMMH), bidratt med kapitler i boka.
Cecilie Fodstads kapittel omhandler hvordan poetiske tekster som sang og regler, hvordan eventyr og om billedbøker hver på sin måte er med på å styrke barnas språk form, språkbruk og innholdet i språket deres.
Veier til språk i barnehagen
Sonja Kibsgaard (red.)
Universitetsforlaget 2018
Forlagsredaktør Laila Brantenberg, Universitetsforlaget og bokas redaktør Sonja Kibsgaard, DMMH, var veldig fornøyd med samarbeidet. De lover at det snart kommer flere bøker fra forfattere ved DMMH.
Boka tar for seg verbalspråk, kroppsspråk, sang, musikk, bevegelse og bruk av litteratur som mulige veier til språktilegnelse hos barn. Barnehagepersonalets rolle i barnets språklæring står sentralt i boka, samtidig løftes barnas egen kompetanse frem. Barna er språklige forbilder og viktige kommunikasjonspartnere for hverandre. Boka viser også til mange praksiseksempler.
Redaktør Kibsgaard står bak kapittelet: Språklæring og kjærlighet. Hun oppfordrer oss til å tenke på hvordan vi selv fremstår i møtet med barna i barnehagen. De voksnes tilstedeværelseskompetanse er også en kunnskap å ha med i språklæringen.
I tillegg til Kibsgaard har Anne Berg, (DMMH), Kathrine Bjørgen, (DMMH), Cecilie Dyrkorn Fodstad, (DMMH), Sunniva Hovde, (DMMH), Olaf Husby, (NTNU), Marit Kanstad, (DMMH), Nora Bilalovic Kulset, (NTNU), Silje Neraas, (DMMH), Ingvild Olaussen, (DMMH), Monica Seland, (DMMH), Thomas Moser (HSN) og Rune Storli (DMMH), bidratt med kapitler i boka.
Cecilie Fodstads kapittel omhandler hvordan poetiske tekster som sang og regler, hvordan eventyr og om billedbøker hver på sin måte er med på å styrke barnas språk form, språkbruk og innholdet i språket deres.
Sonja Kibsgaard (red.)
Universitetsforlaget 2018