Pedagogstudentene er Utdanningsforbundets studentorganisasjon. Med ca. 20 000 lærerstudenter i ryggen har Pedagogstudentene stor påvirkningskraft i det politiske arbeidet.
- Jeg er veldig motivert for å arbeide for organisasjonens satsninger gjennom arbeidsutvalget det kommende året, sier Vikestad.
Hun har vært lokallagsleder for Pedagogstudentene på DMMH fra 2020-2022. Da hun tok på seg ledervervet lå lokallaget nede, da hun sa fra seg vervet i vår var medlemsantallet økt betraktelig. Nå er nesten alle studentene ved DMMH medlem av Pedagogstudentene. I tillegg til å ha vært engasjert i flere av studentforeningene ved høgskolen har Vikestad også hatt en 50 % stilling som nestleder i Studentparlamentet.
- Jeg har trivdes utrolig godt i det fine fellesskapet i organisasjonen, og Pedagogstudentene har vært en viktig del av studietiden min, sier hun. Nå som hun avslutter bachelorutdanningen ved DMMH fortsetter hun studenttilværelsen på NTNU, der hun skal ta en mastergrad i likestilling og mangfold.
Hva er Arbeidsutvalget
Den ferske barnehagelæreren forteller at Arbeidsutvalget består av 7 engasjerte mennesker som arbeider nasjonalt for at Pedagogstudentene skal nå målene sine – både politisk og organisatorisk.
- Pedagogstudentene har lokallag over hele Norge, som tilbyr medlemmene både faglige og sosiale arrangement. Arbeidsutvalget skal jobbe tett opp mot de tillitsvalgte, og bidra til styrking av lokallagene. Som medlem i arbeidsutvalget vil det være viktig for meg å være til stede for landets lærer- og pedagogstudenter, og å bidra til gode prosesser for at studentenes stemmer skal bli hørt, sier hun.
Noen av de sentrale politiske sakene Arbeidsutvalget skal jobbe med i år er:
- Bedre kvalitet på praksis i utdanningene, blant annet gjennom økt finansiering etter kostnadskategori C eller høyere
- Styrket psykososialt miljø og økt trivsel på studiet for studentene
- Sette i gang en piloteringsordning av barnehagelærerutdanning på masternivå
- Inkluderende lærerutdanninger med plass til alle, som motarbeider alle former for diskriminering
- Mer profesjonsnære lærerutdanninger og utdannere med relevant erfaring fra fagfeltet