Trondheim kommune ønsker med gaven at DMMHs ansatte tar i bruk syklene til eksterne møter, praksisbesøk og reise til og fra jobb.

Syklene ble overbrakt med maisola godt plassert på himmelen, men rådgiver Roy-Inge Sivertsen i Miljøpakken forsikrer om at syklene fint kan brukes gjennom hele året.
- Syklene er laget for å vare, forteller Sivertsen. - De tar seg fram gjennom snø og sludd. Han sier også at syklister med el-sykkel sykler mer enn andre, terskelen for å ta i bruk sykkelen blir lavere.

- Det er mange gode grunner til å bruke el-sykkel, fortsetter Sivertsen.
- Det gir null utslipp og sparer miljøet
- Du slipper kø, du kan heller sykle forbi, glise bredt og vinke til køa
- Du sparer penger på bomplasseringer, parkering og kostnadene ved bilhold
- Du får brukt kroppen
Trondheim by er i rask vekst, og Sivertsen er klar på at veinettet og kollektivtrafikken ikke har plass til så stor økning. Transportveksten må skje over sykkel- og gangnettet.
- Ved å ta i bruk el-sykler er dere en del av den smarte, fremtidige transportløsningen, oppfordrer han.


Det var mange som ønsket å prøve de nye syklene.
Miljøpakken innvilget DMMHs søknad om el-sykler med blant annet følgende begrunnelse:
«Høgskolen har redusert antall parkeringsplasser fra 200 til 38 og har derfor tatt utfordringen med å tilrettelegge for miljøvennlig transport for de ansatte. Derfor syns Miljøpakken at el-sykler til tjenestereiser er et viktig steg i riktig retning for å tilrettelegge for valg som fører til mindre lokale utslipp. Miljøpakken sammen med DMMH anskaffer syklene og får disse merket.
Vi ønsker dere lykke til med el-syklene og sykkelparkeringen, og det holdningsskapende arbeidet knyttet til dette.»

Uten muskelhjelp stopper farten på 25 km. i timen, det gikk fort nok i svingene på DMMH