Etterlengtet utdanning
-Fritidspedagogikk handler om å legge til rette for at alle barn og ungdom aktivt kan medvirke til meningsfull fritid, preget av lek, utforsking, utvikling og vennskap, basert på den enkeltes forutsetninger, forteller Ingunn Elder. Elder er programansvarlig for det nye utdanningstilbudet.
Hun forteller at Fritidspedagogikk er en fersk utdanning i Norge, som fram til nå ligger bak våre naboland som i mange år har innsett viktigheten av utdanningen. Nå forventer hun en stor etterspørsel etter arbeidstakere som har utdannet seg for å jobbe med barn og ungdom.

30 år på overtid
-Utdanningen vil heve statusen på arbeidet som gjøres i SFO, fastslår Karsten Selseth Landrø. Han er leder for SFO-nettverket i Trondheim kommune, og mener det er på høy tid å få opp en slik utdanning, Han har store forventninger til å få fritidspedagoger med seg inn i arbeidet.
- Vi har ikke bare behov for hender, men også hoder, sier han.

Ted Sæther og Iren Steinsvik fra Vikåsen skole SFO, Ann Kristin Kolbergsrud fra Lilleby skole og Sandra Madsen fra Lade skole er begeistret for det nye tilbudet.
-SFO er ikke definert som et pedagogisk tilbud, men innholdet er jo der. Nesten alle barn benytter seg av SFO-tilbudet. Vi fortsetter med å videreutvikle barna. Da trenger vi kunnskaper for å se barn som strever og for å sikre god kvalitet i samspillet vårt. Mange av de som arbeider i SFO har svært gode kvalifikasjoner, men de mangler den spesifikke kunnskapen om å jobbe pedagogisk med barn.