I 2016 tilbød vi vår første master på egen kjøl, master i barnehageledelse. De siste årene har det kommet til ytterligere tre masterutdanninger, master i barnehagekunnskap, master i barnekultur og kunstpedagogikk og master i spesialpedagogikk med vekt på de yngste barna. Til sammen har hele 199 studenter til nå fullført en masterutdanning ved DMMH.
Markeringen av årets masterkandidater fant sted i Glassgården.Masterseremonien ble åpnet med gitarspill av høgskolelektor og stipendiat ved DMMH, Thomas Nguyen.
Prorektor for masterutdanning, Kris Kalkman, gratulerte de nyslåtte kandidatene.
- Hva venter dere nå? spør han.
- Det er viktig å informere om de kravene som daglig stilles til dere barnehagelektorer. Deres uttrykk er viktig for de som samler seg rundt dere i hverdagen, både for små og store. Dere skal skape gode vilkår både for barna og kollegaene deres.
Kalkman lovde at DMMH vil fortsette arbeidet med å få på plass stillingskategorien barnehagelektor for barnehagelærere med mastergradsutdanning.Selv om tittelen enda ikke er offsiell ser han ingen grunn til at de nyslåtte masterne ikke skulle anerkjenne sin nyervervede kompetanse ved å presentere seg som barnehagelektorer.
- Lykke til med å ta vare på det ansvaret dere blir gitt, ønsker DMMHs prorektor for masterutdanning, Kris Kalkman.
Anna Hveding holdt talen fra årets masterstudenter.
- Min måte å være i verden på har endret seg gjennom disse årene, forteller hun.
- Jeg har snakket meg gjennom prosessen og lært meg å stole mer på meg selv. Vi kan jo dette! Jeg har lært at jeg har nok kompetanse, alt trenger ikke å være perfekt hele tiden. - Å tvile får oss til å utforske og endre oss, sier Anna Hveding, master i barnehageledelse ved DMMH.
- Dette er en viktig dag for oss, sier Elin Birgitte Ljunggren, studieprogramleder for master i barnehageledelse.
Hun sier det har vært mye hard jobbing og tidsbruk, men utbyttet har vært rikt.
- Det er som en kjempestor julegave dere gir dere selv, barna og sektoren. Dere har fått ny innsikt, som gjør jobben mer interessant og spennende, og bedre kompetanse til å forstå ulike situasjoner. Samtidig har dere utviklet deres faglige skjønn og blitt bedre rustet til å handle klokt i møter med foreldre og barn. Horisonten deres er utvidet, dere ser verden med nye briller, og dere har opparbeidet en mer velutviklet kritisk sans som også gir nye muligheter i arbeidslivet. Førsteamanuensis Elin Birgitte Ljungberg ved DMMH oppfordrer masterkandidatene til å fortsette å jobbe i barnehagen, og være med på å pushe på nedenfra for å få opprettet stillinger som barnehagelektorer.
Tidligere Dmmh-student Alix L'erario underholdt med luftakrobatikk langt oppe under taket.