DMMH | Hjelper barn vekk fra overgrep

Hjelper barn vekk fra overgrep

  • Publisert: 28.01.2016
  • Oppdatert: 29.01.2018
 - Jeg tror de fleste som har vært her har blitt ganske rystet i sjelen, beretter foreleser Margrete Wiede Aasland. Denne uka har hun undervist på DMMH om barn, seksualitet og overgrep. 
I tillegg til å forelese på et kurs i regi av DMMH fylte hun Studentersamfundet med heldagsforelesening for studenter fra DMMH, NTNU og Nord Universitetet. 

I flere år har DMMH og NTNU (HiST) arrangert et undervisningsopplegg hvor studenter fra barnevernspedagog-, sosionom- og barnehagelærerutdanning møtes til felles forelesninger og drøftinger i grupper på tvers av utdanningene. I fjor ble dette samarbeidet utvidet til også å omfatte helsesøster- og vernepleierutdanningene ved NTNU og Nord Universitetet (HiNT.)

margretewa
- Over halvparten av overgrep mot barn skjer før barnet har fylt 6 år, forteller den erfarne sexologen. - Det er derfor veldig viktig at de som jobber med barn og unge har kunnskap om temaet. 

Aasland er overbevist om at samarbeidet hjelper barn vekk fra overgrep. - Det er en øyeåpner for de som arbeider med barn og unge. Kunnskap hjelper til at de blir tryggere i rollen sin, det gir mot og trygghet. En skal stole på magefølelsen men man skal også vite hva man skal se etter. Hver gang jeg har kurs for profesjoner som arbeider med barn ser de for seg tilfeller der de har kjent en uro, men ikke meldte i fra. 

Det finnes veldig mye litteratur om barn og overgrep, men det er ulikt hvor mye fokus teamet har i forskjellige utdanningsløp.

- Ikke alle faggrupper har hatt om barn og seksualitet i utdanningen, det er en skam at det ikke er pensum overalt. Det er likevel ingen unnskyldning for ikke å skaffe seg kunnskap, sier Aasland.

bodilm

Etter forelesningen samarbeidet studentene i tverrfaglige grupper der de blant annet lagde fiktive case til barnevernet. Her kom det fram mye undring, interessante drøftinger og refleksjoner samt idéer til tiltak 

Førstelektor Bodil Mørland ved DMMH er en av ildsjelene bak samarbeidet.- Ta med det dere har lært når dere skal ut og utøve yrkene deres, oppfordret Mørland studentene.

Flere av studentene etterspurte lærerutdanningen i det tverrfaglige samarbeidet. - Når det handler om å oppdage at barn har blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt er det mange yrkesgrupper som har ansvar. Søk gjerne mer informasjon om de yrkesgruppene som ikke har deltatt på samarbeidsdagene, sier hun, 

studenter tverrfaglig2016
Aleksander Kristensen og Ole-Christian Johansen er begge 3. årsstudenter ved DMMH. 

- Jeg synes det har vært et veldig interessant og spennende opplegg, sier Johansen. - Det er lærerikt å få innblikk i hvordan de andre jobber. Vi skaper et fellesskap for barns beste ved å jobbe sammen - Ja, det er spennende å høre hvordan vi kan samarbeide med de andre yrkesgruppene, samstemmer Kristensen.

tverrbilde