
Med poster og podkast i undervisningen
Hvor stor er mor? Hun er større enn meg.
Midt i en fortelling om en populær barnebok dukker det plutselig opp matematiske begrep. Matematikk i barnehagen er ikke regning og formler, forteller professor Oliver Thiel. Landets eneste barnehagematematikkprofessor er opptatt av at barn lærer gjennom lek, og nå har høgskolen invitert studentene til en annerledes arbeidsøkt.
Det er matematikk i alt, så hvorfor ikke finne den i barnelitteraturen?
Alle 2- års studentene på heltidsutdanningen skal få bryne seg med å lage postere og podkast om matematikk i løpet av våren. De tar utgangspunkt i en barnebok og det de finner der. Thiel synes studentene har levert mye bra arbeid så langt.

Gir flere muligheter enn en powerpointpresentasjon
Jan Weifairhurst synes dette er et artig måte å jobbe på.
- Det blir mer interessant enn å lage en vanlig powerpoint, her kan vi bruke tekst og bilder litt om hverandre.
Han er 2. års student på barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse, og synes de to årene han har studert har vært veldig givende.
-Jeg hadde ikke jobbet i barnehage før jeg begynte på utdanningen, og jeg har lært mye, særlig i de periodene vi er i praksis. Det er interessant å se hvordan teorien vi lærer passer inn i barnehagen.
Weifairhurst forteller at studentene reflekterer mye og blir godt kjent med seg selv under utdanningen. Selv er han veldig opptatt av lekens egenverdi og nytteverdi som han synes er veldig viktige tema. Og nettopp leken er en sentral del av barnehagelærerutdanningen, som vist her i matematikk og barnelitteratur.