Högre utbildning er et fagfellevurdert open-acess-tidsskrift for forskning, med relevans for undervisning og utdanning ved universiteter og høgskoler.
Les mer om tidsskriftet.
Frist for innsending: Artikkelutkastet må sendes innen 1. februar 2021.
Tema:
For å komme i betraktning, må artikkelen være forskningsbasert og omhandle profesjonsrettet og studentaktiv lærerutdanning.- Aktuelle tema er:
- ulike profesjonsrettede tema
- studentaktive læringsformer
- kunnskaps- og fagintegrasjon
- profesjonell skjønnsutøvelse i lærerutdanninger
Retningslinjer:
Artikkelutkastet skal være på inntil 3000 ord, skrives på skandinavisk eller engelsk, og følge retningslinjer for publisering i Högre utbildning.
Retningslinjene finnes her. Det er forfatterens ansvar å følge retningslinjene.
Utkastet skal inneholde:
- Sammendrag, (150-200 ord med tre emneord)
- Bakgrunn med problemstilling og forskningsspørsmål
- Forankring i tidligere forskning og teori
- Metode og forskningsdesign
- Resultater, analyse og drøfting, samt konklusjon.
Forfatternes navn skal anonymiseres i teksten, men husk å inkluderer en førsteside med følgende informasjon:
- Tittel på artikkel
- Navn på forfatter(e)
- Navn institusjon (er)
- E-postadresser til samtlige forfattere
Prosessen:
- Forfattere sender inn artikkelutkast som beskrevet over til: FOUipraksis@dmmh.no
- Vurdering av artikkelutkast: Redaksjonsgruppen (se nedenfor) vurderer de innsendte utkastene ut fra relevans og faglig kvalitet. Et utvalg forfattere vil inviteres videre. Disse vil få en tilbakemelding på sitt utkast for videre bearbeiding til artikkel på inntil 6000 ord, eksklusiv referanseliste.
- Forfatteren sender inn artikkelen til tidsskriftet Högre utbildning for videre vurdering og bearbeiding. Innsendt artikkel vil bli gjenstand for ordinær fagfellevurdering.
Redaksjonsgruppen består av:
Dosent Kari Emilsen, DMMH
Professor Marit Holm Hopperstad, DMMH
Professor Svein Sando, DMMH
Førstelektor Heidi K. Holmen, NORD Universitet
Førsteamanuensis Hege Myhre, NORD Universitet
Universitetslektor Anna Järnerot, NTNU
Dosent Anne C. Bonnevie Lund, NTNU
Spørsmål kan rettes til kem@dmmh.no