I flere år har 2. klassestudentene på bachelor barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk deltatt på det populære arrangementet.
Studentene kan fortelle at det slett ikke er bare enkelt å produsere sin egen forestilling.
- Vi fikk utdelt et eventyr som vi skulle dramatisere. I tillegg måtte vi lage dukkene, kulisser og musikken vi skal bruke, forteller studentene Sigrid Elverum, Ole Andreas Strømsnes, Marie Østigård, Julie Knudsen, Filip Melby Holm, Siri Sødal Strømmen og Kaja Emerense Gundersen. Ingen av dem har jobbet med dukketeater tidligere.
- I begynnelsen var det litt tungt, men etterhvert som vi kom i gang ble det veldig morsomt, forteller de. De mener de har lært mye om sette opp små teaterforestillinger i barnehagen.
De har også gjort seg en annen erfaring med barn og dukker.
- Praksislæreren min fortalte meg hvordan de brukte dukker for å snakke med et barn som var mye sint, forteller Strømsnes. Det har jeg tatt med meg videre, hvordan vi kan bruke dukker i kommunikasjon med barn.
- Studentene lager dukkene som et arbeidskrav i kunst og håndverk, sier førstelektor Vigdis Dagsdatter Øien. Både drama, musikk og kunst og håndverk er med i arbeidskravet.
Øien er imponert over forestillingene som også fikk stor applaus fra både store og små publikummere.
Studentene kan fortelle at det slett ikke er bare enkelt å produsere sin egen forestilling.
- Vi fikk utdelt et eventyr som vi skulle dramatisere. I tillegg måtte vi lage dukkene, kulisser og musikken vi skal bruke, forteller studentene Sigrid Elverum, Ole Andreas Strømsnes, Marie Østigård, Julie Knudsen, Filip Melby Holm, Siri Sødal Strømmen og Kaja Emerense Gundersen. Ingen av dem har jobbet med dukketeater tidligere.
- I begynnelsen var det litt tungt, men etterhvert som vi kom i gang ble det veldig morsomt, forteller de. De mener de har lært mye om sette opp små teaterforestillinger i barnehagen.
De har også gjort seg en annen erfaring med barn og dukker.
- Praksislæreren min fortalte meg hvordan de brukte dukker for å snakke med et barn som var mye sint, forteller Strømsnes. Det har jeg tatt med meg videre, hvordan vi kan bruke dukker i kommunikasjon med barn.
- Studentene lager dukkene som et arbeidskrav i kunst og håndverk, sier førstelektor Vigdis Dagsdatter Øien. Både drama, musikk og kunst og håndverk er med i arbeidskravet.
Øien er imponert over forestillingene som også fikk stor applaus fra både store og små publikummere.