Sammen med PhD-stipendiaten Beate Nergård og førsteamanuensis Ingvild Olsen Olaussen var hun til stede på samlingen for å gi inspirasjonen til studentene ved DMMHs 4 masterutdanninger.
Nergård og Olaussen fortalte om ulike måter å jobbe på med doktorgradene på. Nergård arbeider med avhandlingen: "På leting etter den matematiske samtalen - kommunikasjon mellom barn i barnehagen." Som stipendiat ble hun del av et prosjekt der mange av rammebetingelsene allerede var fastlagt, og hennes oppgave ble å finne faget sitt i alt som allerede var gitt.
Stipendiat Beate Nergård forteller at hun går inn i datamaterialet uten å vite på forhånd hva hun skal finne ut, og at hun snevrer seg inn underveis.
Ingvild Olaussen opplevde en ny rolle da hun kom som forsker inn i barnehagen. Det krevde også en tilvenning.
I arbeidet med avhandlingen "Kiasmefortellinger - kroppspråklige fortelleruttrykk i barnehagen", fant Olaussen mange tilnærmingsmåter til kunnskap. Hun anbefaler studentene å bli fortrolige med å kjenne seg litt fortapt i begynnelsen, og være litt forberedt på å ikke ha kontroll.
Iversen hadde flere nyttige tips til studentene:
- Velg å skrive om noe du er nysgjerrig på
- Noter ned interessante tema og litteratur kontinuerlig, også før du begynner å skrive
- Gå bredt ut, les mye om temaet du er nysgjerrig på
- Vær forberedt på endringer i problemstilling, lytt til veilederne dine
- Finn metode ut i fra hvilken problemstilling du har valgt. La temaet styre prosjektet, ikke metoden
- Ting tar tid. Informer alle i barnehagen om prosjektet ditt
- Jobb med klassemiljøet og søk støtte i hverandre
- Avtal tid og hva du skal levere inn med veilederne, og ikke utsett dette