
-Jeg valgte å gå videre til en master i spesialpedagogikk fordi jeg ønsker å få mer kunnskap om hvordan jeg kan hjelpe barn med ulike behov på best mulig måte, forteller Solveig Gjerde Jørstad.
Nå går hun andreåret på masterutdanningen Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom. Det siste semesteret får masterstudentene fordype seg i et forskningstema etter eget ønske. Jørstad sier det er et tydelig behov for økt forståelse av hvordan ansattes bakgrunn og holdninger påvirker deres arbeid med inkludering, og har valgt å fokusere på dette i oppgaven sin.
-Målet med studien er å undersøke hvordan barnehageansattes utdanning, arbeidserfaring og holdninger påvirker deres valg og bruk av strategier for å fremme sosial og pedagogisk inkludering. Som barnehagelærer har jeg sett hvor viktig det er å tilrettelegge for alle, og jeg vil gjerne bidra til å gjøre en forskjell for de som trenger litt ekstra støtte.
Vil du bidra til studien? Svar på undersøkelsen, den tar 5-10 min og er helt anonym. Alle som har erfaring fra barnehage, uansett utdanning eller stilling, kan svare.
-Å være student er både gøy og krevende. Det har vært stressende til tider, men det er også en tid hvor jeg får frihet og mulighet til å prøve nye ting, sier Jørstad, som gleder seg til å analysere svarene fra undersøkelsen.