DMMH | Nye fagbøker på biblioteket, september og oktober 2015

Nye fagbøker på biblioteket, september og oktober 2015

  • Publisert: 02.11.2015
  • Oppdatert: 09.12.2024

Arkitektur

Hvattum, Mari: Hva er arkitektur. – Oslo, Universitetsforlaget, 2015. Plass: 720 H

Barnevern

Barnevernets brennpunkt – beslutningsgrunnlag og beslutninger/ Ingunn T. Ellingsen og Reidar S. Østerhaug (red.).- Oslo, Universitetsforlaget, 2014  Plass: 362.7

Familier i motbakke; På vei mot bedre støtte til barn som pårørende.- Bergen, Fagbokforlaget, 2015 Plass: 362.7 F

Kirkengen, Anna Luise: Hvordan krenkede barn blir syke voksne.- 3. utg.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015  Plass: 362.76 K

Kroken, Randi: Ansvar i barnevern; Om handlingsvern i den kommunale barnevernstjenesten.- Oslo, Gyldendal akademisk, 2015  Plass: 362.7 K

Elektronikk
Tollefsen, Morten: Gode dokumenter, universelt utformet.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015
Plass: 005.437 T

Filosofi

Hermeneutisk lesebok /(red.) Sissel Lægreid og Torgeir Skogen.- Oslo, Spartacus forlag / Scandinavian Academic Press, 2014  Plass: 121.68 H

Holgernes, Bjørn: Mot til å leve; Et møte med Paul Tillichs tanker og tro.- Oslo, Cappelen Akademisk, 2013 Plass: 193 H

Svendsen, Lars Fr.H.: Ensomhetens filosofi.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015  Plass: 155.92 S

Folkelivsgransking
Karlberg, Magny: Frå Versailles til Valdres; Ei drakthistorisk reise.-Skald 2015
Plass: q391.009481 K

Forming

Dunfjeld, Maja: Tjaalehtjimmie : form og innhold i sørsamisk ornamentikk. – Snåsa, Saemien Sijte, 2006. Plass: q745.4 D (pensum)

Estestikk og samfunn : tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk / Venke Aure og Kristin Bergaust (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2015. Plass: 701 E

Meyer, Siri: Kunst og etikk – en innføring.- Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2015
Plass: 701 M

Solhjell, Dag: «Dette er kunst».- Oslo, Universitetsforlaget, 2015 Plass: 701.1 S

 

Fysisk fostring

Trenerroller / Stig Arve Sæther (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2015. Plass: 796.07 T

Helse:

Tverrprofesjonelt samarbeid – et samfunnsoppdrag / Elisabeth Willumsen og Atle Ødegård (red.).- Oslo, Universitetsforlaget, 2014  Plass: 362.1 T

Førstehjelp / Norsk Førstehjelpsråd.- Oslo, Gyldendal, 2015  Plass: 616.02 F

Historie
Imsen, Steinar: Land og folk i den norrøne verda ca. 900 til 1450.- Oslo, Samlaget, 2015
Plass: 948.102 I

Lek

Melaas, Terje: Blikk for lek i barnehagen : starte, verne, videreutvikle. – 2.utg. – Oslo, Kommuneforlaget, 2015. Plass: 155.418 M

Naturfag

Ohlsson, Anders: Utomhuspedagogik – utveckling och lärande i naturen.- Stockholm, Gothia Fortbildning, 2015  Plass: 796.5 O

Thulin, Susanne: Göra naturvetenskap i förskolan – med fokus på kommunikation.- Stockholm, Liber, 2015  Plass: 502 T

Norsk / Språk / litteratur

Andersen, Jens: Denne dagen, et liv; En biografi om Astrid Lindgren.- Oslo, Cappelen Damm, 2015  Plass: 028.5 A

Bjorvand, Agnes-Margrethe: Astrid Lindgren.- Oslo, Cappelen Damm, 2015 Plass: 028.5 B 

Goga, Nina: Kart i barnelitteraturen.- Kristiansand, Portal forlag 2015 Plass: 028.5 G

Skriving på norsk som andrespråk: Vurdering, opplæring og elevenes stemme / (red.) Anne Golden og Elisabeth Selj.- Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2015  Plass: 439.82 S

Søyland, Aud: Norske skriveregler : reglene du trenger for å skrive på papir og skjerm / … og Jan Olav Fretland. – Oslo, Samlaget, 2015. Plass: 439.828 S

Pedagogikk

Asbjørnsen, Dag: Bachelorboka; slik lykkes du som student.- 3.utg.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015  Plass: 378.17 A

Barnehagens hverdagsliv : refleksjoner rundt læring og danning / Kjersti Nissen … o.a. – Bergen, Fagbokforlaget, 2015. Plass: 372.2 B

Berge, Anita: Kunsten å skremme barn; gode grøss fra vugge til småskole.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015  Plass: 028.5 B

Bergkastet, Inger: Inkluderende læringsmiljø : faglig og sosialt / …, Charlotte Duesund og Tone Skyseth Westvig. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2015. Plass: 371.102 B

Breivik, June M.: Læring i en digital tid. – Bergen, Fagbokforlaget, 2015. Plass: 371.334 B

Danielsson, Roger: Det pedagogiska kretsloppet – ett kvalitetslyft för förskolan; Handbok om kvalitetsarbete i en måldreven förskola.- Skoldialogen förlag, 2015  Plass: 372.2 D

Demokratiske praksiser i barnehagen / (red.) Kirsten E. Jansen, Jon Kaurel og Turi Pålerud.-
Bergen, Fagbokforlaget, 2015 Plass: 372.2 D

Edfelt, David: Utmaningar i förskolan; att förebygga problemskapande beteenden.- Stockholm, Gothia Fortbildning, 2015  Plass: 372.23 E

Erfaringslæring / Tron Inglar (red.).- Kristiansand, Portal forlag, 2015  Plass: 373.13 E

Eriksson, Marie: Med luppen på verksamheten; att systematiskt utveckla förskolans arbete.- Stockholm, Lärarförlaget, 2015  Plass: 372.2 E

Fortellinger fra praksis; trøbbel, vendepunkt og stolthet.- Bergen, Fagbokforlaget, 2015
Plass: 370.71 F

Gilliam, Laura: Siviliserende institusjoner : om idealer og distinksjoner i oppdragelse. – Bergen, Fagbokforlaget, 2015. Plass: 370.1 G

Giske, Trond: La læreren være lærer; veien til en skole der alle barn kan lykkes.- Oslo, Gyldendal 2015  Plass: 379.481 G

Grue, Jan: Teori i praksis; Analysestrategier i akademisk arbeid.- Bergen, Fagbokfolaget, 2015  Plass: 370.1 G

Göthson, Harold: En spagettiröra av röstar; om en förskolas förändringsarbete /…och Birgitta Kennedy.- Stockholm, Liber, 2015  Plass: 372.2 G

Halbtags oder Ganztags? : Zeitpolitiken von Kinderbetreuung und Schule ncah 1945 im europäischen Vergleich. – Weinheim, Beltz Juventa, 2015. Plass: 372.21 H

Krok, Göran: Årsplanen; Uppnå struktur och delaktighet i förskolan /…, och Maria Lindewald.- Gothia Fortbildning, 2015  Plass: 372.21 K

Lumholdt, Helene: Perspektiv på övergångar; förskola – förskoleklass – skola.- Stockholm, Lärarförlaget, 2015  Plass: 372.233 L

Mediepedagogik på barnens villkor / Ulla-Karin Lundgren Öhman (red.) – Stockholm, Lärarförlaget, 2014. Plass: 371.334 M

Når blått og gult blir grønt; tverrfaglig samarbeid som arbeidsredskap/ Nina Martinsen et al.- Oslo, Kommuneforlaget, 2014  Plass: 371.2 N

Nygaard, Lynn P.: Writing for scholars; a practical guide to making sense & being heard.- 2.ed.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015 Plass: 808.066 N

Olsson, Liselott Mariett: Rörelse och experimenterande i små barns lärande : Deleuze och Guattari i förskolan. – Lund, Studentlitteratur, 2014. Plass: 372.2 O

Pedagogikk for det uforutsette /Glenn-Egil Torgersen (red.).- Bergen, Fagbokforlaget, 2015
Plass: 371.102 P

Problemløsingsmodeller / Erling Roland (red.) – Oslo, Universitetsforlaget, 2015. Plass: 371.5 P

Rådgivningsvitenskap; helhetlige rådgivningsprosseser; relasjonsdynamikk,vekst, utvikling og mangfold / red. Ragnvald Kvalsund og Camilla Fikse.- Bergen, Fagbokforlaget, 2015
Plass: 371.4 R

Spadestikk i samfunnsdidaktikken / Kjetil Børhaug, Odd Ragnar Hunnes, Åshild Samnøy (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2015. Plass: 372.89 S

Svendsrud, Arne: Karriereveiledning i et karrierelæringsperspektiv.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015 Plass: 371.42 S

Taguchi, Hillevi Lenz: Hvorfor pedagogisk dokumentasjon? – Oslo, Universitetsforlaget, 2015. Plass: 372.26 T

Taraldsen, Eldar: Etisk pedagogikk – på leting etter etisk pedagogisk praksis.- Inderøy, Norsk pedagogisk forlag, 2015  Plass: 370.1 T

Verdipedagogikk i barnehagen / Eva Johansson et al.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015
Plass: 372.2 V

Å skrive fag /red. Åse Høyvoll Kallestad.- Bergen, Fagbokforlaget, 2015  Plass: 808.066 Å

Psykologi

Andersen, Charlotte: Se, hør og forstå dit barn; en guide til forældre til børn med urolig eller udadreagerende adfærd.- Fredrikshavn, Dafolo, 2015  Plass: 155.4541 A

Bagger, Lene Bjerring: Trivsel i det moderne børneliv; stress og mestring.- København,
Akademisk forlag 2015 Plass: 155.9 B

Barnet og dets relasjonelle miljø; om tilknytningsbasert undersøkelsesnetodikk / (red.) Rikke Schwartz og Susan Hart.- Oslo, Gyldendal akademisk, 2015  Plass: 155.4 B 

Bergem, Anne Kristine: Jeg skal passe på deg; En fortelling om alkohol, barn og ansvar.- Oslo, Gyldendal Akademisk, 2015  Plass: 362.292 B

Bordal, Dorte: Barn som spiser for lite: bedre spisevaner med nye metoder. – Oslo. Vega, 2015. Plass: 641.5 B

Delskov, Athina: Sensitive barn / … og Lene Sonne. – Oslo, Spartacus, 2015. Plass: 371.94 D

Flaten, Kirsten: Barn med sosial angst og sjenanse.- 2. utg., Oslo, Kommuneforlaget, 2015
Plass: 152.4 F

Inklusion, leg og empati; neuroaffektiv udvikling i børnegrupper / (red.) Susan Hart.- (København), Hans Reitzels forlag, 2015  Plass: 155.412 I

Karlsen, Pål Johan: Psykologi i et nøtteskall.- (Oslo), Flux, 2015  Plass: 150 K

Myklebust, Kari: Skjult mobbing i skolen; Jenter og de viktige relasjonene.- Oslo,Kommuneforlaget, 2015 Plass: 371.5 M

Renolen, Åse: Forståelse av mennesker – innføring i psykologi for helsefag,- 2. utg. Bergen, Fagbokforlaget, 2015 Plass: 150 R

Sundet, Jon Martin: Hva er intelligens? Oslo, Universitetsforlaget, 2015 Plass: 153.9 S

Udsatte børn og unge – en grundbog /red. Torsten Erlandsen et al.- (København), Hans Reitzels forlag, 2015 Plass: 155.45 U

Religion

Bjørndal, Oddbjørg Aasen: En mer synlig kirke; Om kommunikasjon og markedsføring.- Oslo, IKO-forlag 2015  Plass: 261.52 B

Repstad, Kari: Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene /… og Inger Margrethe Tallaksen.- Oslo, Cappelen Damm, 2015  Plass: 200.7 R

Sagberg, Sturla: Holistic religious education – is it possible? ; The complex web of religion, spirituality and morality.- Münster /New York, 2015  Plass: 248.82 S

Samfunnsfag

Bangstad, Sindre: Hva er rasisme / … og Cora Alexa Døving. – Oslo, Universitetsforlaget, 2015. Plass: 305.8 B

Forskning møter praksis; Perspektiver på arbeidsliv og innovasjon i kunnskapssamfunnet /red. Hans Chr. Garmann Johnsen & Ivar Amundsen.- Kristiansand, Portal, 2014
Plass: 658.406 F

Gjerstadberget, Kari: Hundre kvinner .- Trondheim, Museumsforlaget, 2015
Plass: q305.4 G

Kultursosiologisk forskning / (red) Håkon Larsen.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015
Plass: 306.4 K

Manus, Mette: Karrierevalg og livskvalitet. – Oslo, Gyldendal, 2015. Plass: 658.31 M

Organisasjonsteori for offentlig sektor / Tom Christensen et al.- 3 utg.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015 Plass: 352.2 O

Tidsbruk i barnehagen; rapportering, organisering og ledelse / Hedda Haakestad et al.- (Oslo), Fafo, 2015  (Fafo-rapport 2015:43)  Plass: 372.21 T

Varvin, Sverre: Flukt og eksil.- 2.utg.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015 Plass: 362.87 V

Ytreberg, Espen: Medie- og kommunikasjonsteori.- 2 utg.- Oslo, Universitetsforlaget ,2015
Plass: 302.234 Y

Aalen, Ida: sosiale medier.- Bergen, Fagbokforlaget, 2015  Plass: 302.234 Aa

Spesialpedagogikk

Bunkholdt, Vigdis: Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid / … og Inge Kvaran. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2015. Plass: 362.7 B

Deltakelse på fritiden; Perspektiver på fritidsdeltakelse for mennesker med utviklingshemming/ Anders Midtsundstad og Trond Bliksvær (red.).- Bergen, Fagbokfolraget, 2015 Plass: 362.4 D

Helt med! : i samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne / Sølvi Dahle og Tor Inge Torgauten (red.) – Oslo, Gyldendal akademisk, 2015. Plass: 371.9 H

Midtsundstad, Anders: Fritid med bistand; En metode for å støtte sosial inkludering.- Bergen, Fagbokfolaget 2013  Plass: 362.4 M

Welton; Jude: Hva kan jeg lære deg om autisme? En guide for venner familie og fagpersoner.-
Oslo, Kommuneforlaget, 2014  Plass: 155.454 W

Vitenskap /Forskningsmetodikk:

Bloomberg, Linda Dale: Completing your qualitative dissertation; A road map from beginning to end /… and Marie Volpe.- 2 ed.- London, Sage, 2012  Plass: 808.066 B

Bramness, Jørgen G.: Hva jeg snakker om når jeg snakker om forskning.- Oslo, Universitetsforlaget, 2015  Plass: 001.4 B

Kvale, Steinar: Det kvalitative forskningsintervju /…og Svend Brinkmann.- 3. utg.-
Oslo, Gyldendal akademisk, 2015  Plass: 300.72 K