Nye fagbøker på biblioteket, sommeren 2014

  • Publisert: 29.08.2014
  • Oppdatert: 29.08.2014

Barndom

Lee, Nick: Childhood and society : growing up in an age of uncertainty. – Buckingham, Open University Press, 2001. Klass: 305.231 L (pensum)

Filosofi

Wiestad, Else: Stedene som former deg : om rom og subjektivitet. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 114 W

Forming

Fønnebø, Bente: Kunstneriske bevegelser i barnehagen : de yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder. – Oslo, Cappelen Damm, 2014. Klass: q704.05 F

Henriksen, Kis: Vil man male universet må man stå på en sky : om at være kreativ sammen med det 1-7 årige barn. – Hesselager, ForlagetKis, 2014. Klass: 704.05 H

Machón, Antonio: Children’s drawings : the genesis and nature of graphic representation : a developmental study. – Madrid, Fíbulas Publ., 2013. Klass: 704.05 M

Fysisk fostering

Eriksen, Tove Brita: Fysisk aktivitet og nedsatt funksjonsevne : i barnehage og skole. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 155.412 E

Vilt og farlig : om barns og unges bevegelseslek / Ellen Beate Hansen Sandseter og Jens-Ole Jensen (red.) – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 155.412 V

Historie

Brox, Karl H.: Over Dovrefjell : langs pilegrimsled og kongevei. – Trondheim, Museumsforlaget, 2014. Klass: 914.825 B

Lek

Exploring outdoor play in the early years / edited by Trisha Maynard and Jane Waters. – Maidenhead, Open University Press, 2014. Klass: 796.5 E

På spor etter lek / Torben Hangaard Rasmussen (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 155.418 P

Matematikk

Björklund, Camilla: Den første matematikken : matematikk 3-5 år. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 372.7 B (pensum)

Matematikktalenter i skolen, hva med dem? / Liv Sissel Grønmo o.a. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 372.7 M

Medisin

Danielsen, Yngvild Sørebø: Fedme hos barn : intervensjoner og atferdsendringer i praksis. – Oslo, Kommuneforlaget, 2014. Klass: 616.852 D

Paulsen, Berit Smestad: Medisinplanter / …, Hege Ekeli og Signe Holta Ringertz. – Trondheim, Museumsforlaget, 2014. Klass: 615.321 P

Musikk

Folkehelse i et norsk perspektiv / Ursula Småland Goth (red.) – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 614.4 F

Perspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi / Gro Trondalen og Even Ruud (red.) – Oslo, Norges musikkhøgskole, 2008. Klass: 615.851 P (pensum)

Slik vi ser det : om musikk og musikkundervisning sett med elleve par høgskoleøyne / Kai Lennert Johansen (red.) – Levanger, HINT, 2014. Klass: 780.7 S

Norsk/Litteratur/Språk

Aspøy, Tove Mogstad: Språklige rollemodeller : hvordan barnehageansattes kompetanse om språk kan styrkes / … og Beret Bråten. – Oslo, Fafo, 2014. Klass: q155.413 A

Giæver, Katrine: Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 155.413 G

Golden, Anne: Ordforråd, ordbruk og ordlæring. – 4.utg. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 439.82 G

Kjeldsen, Jens E.: Hva er retorikk. – Oslo, Universitetsbiblioteket, 2014. Klass: 808.5 K

Karsrud, Fridunn Tørå: Muntlig fortelling i barnehagen : en vei til danning, livsmot og literacy. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 808.5 K (pensum)

Skovholt, Karianne: Tekstanalyse : ei innføring / … og Aslaug Veum. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 801.95 S

Språk i barnehagen : mye mer enn bare prat : en veileder om språkstimulering, dokumentasjon og vurdering om språk, språktilegnelse. – Oslo, Utdanningsdirektoratet, 2013. Klass: q155.413 S

Pedagogikk

Barnehagelærerstudentens bacheloroppgave / Sonja Kibsgaard og Morten Sæther (red.) – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 378.17 B

Befring, Edvard: Den forløsende pedagogikken : læringsvilkår som gjør gode skoler gode. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 370.1 B

Biesta, Gert J.J.: Utdanningens vidunderlige risiko. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 370.1 B

Bli berørt : en bok om kvalitet i barnehagen / Line Melvold (red.) – Oslo, Kommuneforlaget, 2014. Klass: 372.23 B

Bø, Ingerid: Kjønnsblind, kjønnsnøytral eller kjønnsbevisst? – pedagoger møter kolleger, barn og foreldre. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 372.234 B

Børhaug, Kjetil: Politisk-administrative rammer for barnehageledelse / … og Kari Hoåas Moen. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 372.21 B (pensum)

Dramaturgi i didaktisk kontekst / Anna-Lena ØStern (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 371.3 D

Gunnestad, Arve: Didaktikk for barnehagelærere : en innføring. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 370.71 G

Hernes, Magdalena: Tidlig utvikling : barns utvikling 0-3 år : hva kan man forvente og hva bør gis ekstra oppmerksom het? / … og Kenneth Larsen. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 372.231 H

Imsen, Gunn: elevens verden : innføring i pedagogisk psykologi. – 5.utg. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 370.15 I

Kibsgaard, Sonja: Norsk som andrespråk : barnehage og barnetrinn / … og Olaf Husby. – 3.utg. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 371.97 K (pensum)

Larsen, Ann Kristin: Nye tider – nye barnehageorganisasjoner / … og Mette Vaagan Slåtten. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 372.21 L

Lunneblad, Johannes: Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter. 2.uppl. – Lund, Studentlitteratur, 2013. Klass: 371.97 L (pensum)

Lyngsnes, Kitt: Didaktisk arbeid / … og Marit Rismark. – 3.utg. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 371.3 L

Melaas, Terje: Kampen om leken : ansvar og muligheter i barnehagen. – Oslo, Kommuneforlaget, 2014. Klass: 155.418 M

Nye perspektiver på mobning. – U.s., Forlaget Skolepsykologi, 2014. Klass: 371.5 N

Moe, Merete: Barnehagen som dialogisk og helsebyggende arbeidsplass : med mennesker som tør å sette segselv på spill. – Trondheim, NTNU, 2014. (Avhandling (ph.d.) – NTNU, 2014). Klass: 372.24 M

Robinson, Ken: Kreativitet og læring. – Skødstrup, Vaerkstadt, 2013. Klass: 372.5 R

Schewe, Olav: Superstudent : hvordan lære mer effektivt og få bedre karakterer med studieteknikk. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 378.17 S

Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen / Vivian D. Nilsen (red.) – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 371.9 S

Steinsholt, Kjetil: Nysgjerrighetens pedagogikk : om rasjonalitet i vitenskap, hverdagsliv, kommunikasjon og etikk. – Trondheim, Akademika, 2014. Klass: q370.1 S

Utvikling, lek og læring i barnehagen : forskning og praksis / Vibeke Glaser, Ingunn Størksen og May Britt Drugli (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 372.2 U (pensum)

Aarnes, Arne: IOP i praksis : Individuell tilpasning i skolen. – Oslo, Pedlex, 2013. Klass: 372.19 Aa

Psykologi

Sigsgaard, Erik: Respekt for barns og unges nei. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 155.4 S

Samfunnsfag

Hustad, Jon: Farvel Norge : velferdsstatens fremtidige kollaps. – Oslo, Dreyer, 2014. Klass: 361.65 H

Innvandrere på utsiden av samfunnet / Mehmed S. Kaya og Halvor Fauske (red.) – Oslo, Abstrakt, 2014. Klass: 305.8 I

Kasin, Olav: Samfunnsfag for barnehagelærere / … og Sigurd Bergflødt. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 370.71 K

Reimagining democratic societies : a new era of personal and social responsibility / Sjur Bergan, Ira Harkavy and Hilligje van’t Land (eds.) – Strasbourg, Council of Europe Publ., 2013. Klass: 378 R

Spesialpedagogikk

Engh, Roar: Barn og unge med ADHD i skolen. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 155.4541 E

PMTO : foreldretrening for familier med barn som har atferdsvansker / Elisabeth Askeland, Annett Apeland, Roar Solholm (red.) – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 616.891 P

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.