DMMH | Nye fagbøker på biblioteket, sommeren 2014

Nye fagbøker på biblioteket, sommeren 2014

  • Publisert: 29.08.2014
  • Oppdatert: 29.08.2014

Barndom

Lee, Nick: Childhood and society : growing up in an age of uncertainty. – Buckingham, Open University Press, 2001. Klass: 305.231 L (pensum)

Filosofi

Wiestad, Else: Stedene som former deg : om rom og subjektivitet. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 114 W

Forming

Fønnebø, Bente: Kunstneriske bevegelser i barnehagen : de yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder. – Oslo, Cappelen Damm, 2014. Klass: q704.05 F

Henriksen, Kis: Vil man male universet må man stå på en sky : om at være kreativ sammen med det 1-7 årige barn. – Hesselager, ForlagetKis, 2014. Klass: 704.05 H

Machón, Antonio: Children’s drawings : the genesis and nature of graphic representation : a developmental study. – Madrid, Fíbulas Publ., 2013. Klass: 704.05 M

Fysisk fostering

Eriksen, Tove Brita: Fysisk aktivitet og nedsatt funksjonsevne : i barnehage og skole. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 155.412 E

Vilt og farlig : om barns og unges bevegelseslek / Ellen Beate Hansen Sandseter og Jens-Ole Jensen (red.) – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 155.412 V

Historie

Brox, Karl H.: Over Dovrefjell : langs pilegrimsled og kongevei. – Trondheim, Museumsforlaget, 2014. Klass: 914.825 B

Lek

Exploring outdoor play in the early years / edited by Trisha Maynard and Jane Waters. – Maidenhead, Open University Press, 2014. Klass: 796.5 E

På spor etter lek / Torben Hangaard Rasmussen (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 155.418 P

Matematikk

Björklund, Camilla: Den første matematikken : matematikk 3-5 år. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 372.7 B (pensum)

Matematikktalenter i skolen, hva med dem? / Liv Sissel Grønmo o.a. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 372.7 M

Medisin

Danielsen, Yngvild Sørebø: Fedme hos barn : intervensjoner og atferdsendringer i praksis. – Oslo, Kommuneforlaget, 2014. Klass: 616.852 D

Paulsen, Berit Smestad: Medisinplanter / …, Hege Ekeli og Signe Holta Ringertz. – Trondheim, Museumsforlaget, 2014. Klass: 615.321 P

Musikk

Folkehelse i et norsk perspektiv / Ursula Småland Goth (red.) – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 614.4 F

Perspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi / Gro Trondalen og Even Ruud (red.) – Oslo, Norges musikkhøgskole, 2008. Klass: 615.851 P (pensum)

Slik vi ser det : om musikk og musikkundervisning sett med elleve par høgskoleøyne / Kai Lennert Johansen (red.) – Levanger, HINT, 2014. Klass: 780.7 S

Norsk/Litteratur/Språk

Aspøy, Tove Mogstad: Språklige rollemodeller : hvordan barnehageansattes kompetanse om språk kan styrkes / … og Beret Bråten. – Oslo, Fafo, 2014. Klass: q155.413 A

Giæver, Katrine: Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 155.413 G

Golden, Anne: Ordforråd, ordbruk og ordlæring. – 4.utg. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 439.82 G

Kjeldsen, Jens E.: Hva er retorikk. – Oslo, Universitetsbiblioteket, 2014. Klass: 808.5 K

Karsrud, Fridunn Tørå: Muntlig fortelling i barnehagen : en vei til danning, livsmot og literacy. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 808.5 K (pensum)

Skovholt, Karianne: Tekstanalyse : ei innføring / … og Aslaug Veum. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 801.95 S

Språk i barnehagen : mye mer enn bare prat : en veileder om språkstimulering, dokumentasjon og vurdering om språk, språktilegnelse. – Oslo, Utdanningsdirektoratet, 2013. Klass: q155.413 S

Pedagogikk

Barnehagelærerstudentens bacheloroppgave / Sonja Kibsgaard og Morten Sæther (red.) – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 378.17 B

Befring, Edvard: Den forløsende pedagogikken : læringsvilkår som gjør gode skoler gode. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 370.1 B

Biesta, Gert J.J.: Utdanningens vidunderlige risiko. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 370.1 B

Bli berørt : en bok om kvalitet i barnehagen / Line Melvold (red.) – Oslo, Kommuneforlaget, 2014. Klass: 372.23 B

Bø, Ingerid: Kjønnsblind, kjønnsnøytral eller kjønnsbevisst? – pedagoger møter kolleger, barn og foreldre. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 372.234 B

Børhaug, Kjetil: Politisk-administrative rammer for barnehageledelse / … og Kari Hoåas Moen. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 372.21 B (pensum)

Dramaturgi i didaktisk kontekst / Anna-Lena ØStern (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 371.3 D

Gunnestad, Arve: Didaktikk for barnehagelærere : en innføring. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 370.71 G

Hernes, Magdalena: Tidlig utvikling : barns utvikling 0-3 år : hva kan man forvente og hva bør gis ekstra oppmerksom het? / … og Kenneth Larsen. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 372.231 H

Imsen, Gunn: elevens verden : innføring i pedagogisk psykologi. – 5.utg. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 370.15 I

Kibsgaard, Sonja: Norsk som andrespråk : barnehage og barnetrinn / … og Olaf Husby. – 3.utg. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 371.97 K (pensum)

Larsen, Ann Kristin: Nye tider – nye barnehageorganisasjoner / … og Mette Vaagan Slåtten. – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 372.21 L

Lunneblad, Johannes: Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter. 2.uppl. – Lund, Studentlitteratur, 2013. Klass: 371.97 L (pensum)

Lyngsnes, Kitt: Didaktisk arbeid / … og Marit Rismark. – 3.utg. – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 371.3 L

Melaas, Terje: Kampen om leken : ansvar og muligheter i barnehagen. – Oslo, Kommuneforlaget, 2014. Klass: 155.418 M

Nye perspektiver på mobning. – U.s., Forlaget Skolepsykologi, 2014. Klass: 371.5 N

Moe, Merete: Barnehagen som dialogisk og helsebyggende arbeidsplass : med mennesker som tør å sette segselv på spill. – Trondheim, NTNU, 2014. (Avhandling (ph.d.) – NTNU, 2014). Klass: 372.24 M

Robinson, Ken: Kreativitet og læring. – Skødstrup, Vaerkstadt, 2013. Klass: 372.5 R

Schewe, Olav: Superstudent : hvordan lære mer effektivt og få bedre karakterer med studieteknikk. – Oslo, Universitetsforlaget, 2014. Klass: 378.17 S

Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen / Vivian D. Nilsen (red.) – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 371.9 S

Steinsholt, Kjetil: Nysgjerrighetens pedagogikk : om rasjonalitet i vitenskap, hverdagsliv, kommunikasjon og etikk. – Trondheim, Akademika, 2014. Klass: q370.1 S

Utvikling, lek og læring i barnehagen : forskning og praksis / Vibeke Glaser, Ingunn Størksen og May Britt Drugli (red.) – Bergen, Fagbokforlaget, 2014. Klass: 372.2 U (pensum)

Aarnes, Arne: IOP i praksis : Individuell tilpasning i skolen. – Oslo, Pedlex, 2013. Klass: 372.19 Aa

Psykologi

Sigsgaard, Erik: Respekt for barns og unges nei. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 155.4 S

Samfunnsfag

Hustad, Jon: Farvel Norge : velferdsstatens fremtidige kollaps. – Oslo, Dreyer, 2014. Klass: 361.65 H

Innvandrere på utsiden av samfunnet / Mehmed S. Kaya og Halvor Fauske (red.) – Oslo, Abstrakt, 2014. Klass: 305.8 I

Kasin, Olav: Samfunnsfag for barnehagelærere / … og Sigurd Bergflødt. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 370.71 K

Reimagining democratic societies : a new era of personal and social responsibility / Sjur Bergan, Ira Harkavy and Hilligje van’t Land (eds.) – Strasbourg, Council of Europe Publ., 2013. Klass: 378 R

Spesialpedagogikk

Engh, Roar: Barn og unge med ADHD i skolen. – Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2014. Klass: 155.4541 E

PMTO : foreldretrening for familier med barn som har atferdsvansker / Elisabeth Askeland, Annett Apeland, Roar Solholm (red.) – Oslo, Gyldendal akademisk, 2014. Klass: 616.891 P