Det er første gang DMMH tilbyr dette studiet som går over 2 semester og gir 30 studiepeong.
Studenten skal etter gjennomført studieprogram ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor faget som gjør at studenten:
- Har avansert kunnskap om barn, barndom og om barnehagens mangfold og om barnehagens plass og funksjon i dagens samfunn
- Har inngående kunnskap om relevante lover og forskrifter og kan bruke ulike metoder og verktøy for å ivareta myndighetsfunksjon
- Har inngående kunnskap om ulike perspektiver på kvalitet og arbeidet med å sikre og utvikle god barnehagekvalitet, inkludert kunnskap om praksisnære verktøy for kvalitetsutvikling samt om barnehagen som en lærende organisasjonKan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere, formulere og igangsette kvalitetsutvikling
- Kan tilrettelegge for å fremme nytenkning og innovasjonsprosesser og å bruke ulike metoder og verktøy for å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon
- Behersker fagområdets uttrykksformer, og kan kommuniser om faglige problemstillinger og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdetKan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre oppgaver knyttet til barnehagemyndighets veiledningsansvar og forvaltningsoppgaver
Samme uke startet vi også opp et nytt kull med 16 studenter på Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen.