På turen hadde vi ikke det beste været. Det var minusgrader og sur vind, men som vi sier i barnehagen "det finns itj dårlig vær, bare dårlig klær". Vi klarte å ha en fantastisk tid i byen allikevel, været stopper ikke harde vikinger fra nord.
I tillegg til å besøke universitetet og en barnehage hadde vi også tid til å oppleve Krakow by. Klassen avsluttet turen med en felles middag på Hard Rock Café onsdagskvelden.
Sammen med barnehagelærerstudentene der før vi sammen tok følge til barnehagen vi skulle besøke. Der ble vi møtt styrer i barnehagen. På tvers av studentene fra Norge og Polen ble vi delt i to grupper hvor vi fikk en omvisning av barnehagen.
Studentene fikk delta i aktiviteter med barn hvor de blant annet laget blomster av yoghurtbokser og en aktivitet som var hode, skuldre, kne og tå. Under omvisningen fikk vi informasjon om den daglige driften av barnehagen og hvordan barnehagene generelt drives i landet. Vi så noen likheter, men også ulikheter for hvordan de driver barnehage i forhold til norske barnehager.
I barnehagen ble vi servert polsk mat, pannekaker med kremost og syltetøy. I den tiden vi var der hadde de et tema som var eventyr hvor de hadde laget en utstilling av eventyret Hans og Grete (se bilde). Vi tok fellesbilder i barnehagen hvor de også ville ha et bilde med guttene fremst, for i Polen så er det svært uvanlig at gutter blir barnehagelærere.
Etter å ha vært i barnehagen dro alle studentene tilbake til universitetet hvor vi satte oss i grupper. I forkant av turen hadde vi skrevet ut Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver på engelsk som vi presenterte for de polske studentene. Vi hadde også laget et lite hefte som inneholdt et eksempel på en dagsrytme i norske barnehager og informasjon om norske barnehager som organisasjon. Vi skrev litt om foreldresamarbeid og hvordan rammeplanen er en forskrift i barnehagen.
Her ser vi fire hovedpunkter vi hadde med i heftet vi skrev:
1. A typical day in a Norwegian kindergarten
2. Norwegian kindergarten as an organization
3. Cooperation with parents
4. Framework plan for the content and tasks of kindergartens
Vi fikk mye informasjon om polske barnehager og vi synes det har vært en lærerik tur.
Uteområdet til barnehagen.
I tillegg til å besøke universitetet og en barnehage hadde vi også tid til å oppleve Krakow by. Klassen avsluttet turen med en felles middag på Hard Rock Café onsdagskvelden.
Sammen med barnehagelærerstudentene der før vi sammen tok følge til barnehagen vi skulle besøke. Der ble vi møtt styrer i barnehagen. På tvers av studentene fra Norge og Polen ble vi delt i to grupper hvor vi fikk en omvisning av barnehagen.
Studentene fikk delta i aktiviteter med barn hvor de blant annet laget blomster av yoghurtbokser og en aktivitet som var hode, skuldre, kne og tå. Under omvisningen fikk vi informasjon om den daglige driften av barnehagen og hvordan barnehagene generelt drives i landet. Vi så noen likheter, men også ulikheter for hvordan de driver barnehage i forhold til norske barnehager.
I barnehagen ble vi servert polsk mat, pannekaker med kremost og syltetøy. I den tiden vi var der hadde de et tema som var eventyr hvor de hadde laget en utstilling av eventyret Hans og Grete (se bilde). Vi tok fellesbilder i barnehagen hvor de også ville ha et bilde med guttene fremst, for i Polen så er det svært uvanlig at gutter blir barnehagelærere.
Etter å ha vært i barnehagen dro alle studentene tilbake til universitetet hvor vi satte oss i grupper. I forkant av turen hadde vi skrevet ut Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver på engelsk som vi presenterte for de polske studentene. Vi hadde også laget et lite hefte som inneholdt et eksempel på en dagsrytme i norske barnehager og informasjon om norske barnehager som organisasjon. Vi skrev litt om foreldresamarbeid og hvordan rammeplanen er en forskrift i barnehagen.
Her ser vi fire hovedpunkter vi hadde med i heftet vi skrev:
1. A typical day in a Norwegian kindergarten
2. Norwegian kindergarten as an organization
3. Cooperation with parents
4. Framework plan for the content and tasks of kindergartens
Vi fikk mye informasjon om polske barnehager og vi synes det har vært en lærerik tur.
Uteområdet til barnehagen.