Seminararbeid i undervisningen

  • Publisert: 03.09.2020
  • Oppdatert: 03.09.2020
DMMH endrer undervisningsformer i den nye barnehagelærerutdanningen. 
På plena utenfor Låven står klasse 1 A og leker en kinesisk barnelek, en lek som minner mye om gamle norske barneleker.
lommetorkle

Høgskolelektor Kathrine Rønning Tvinnereim og klasse 1 A er snart ferdig med det første seminaret for årets ferske studenter. 
kathrine-r.-tvinnereim

- Det er en helt fantastisk måte å jobbe på, forteller Tvinnereim. - Her får vi virkelig til å koble teori og praksis. 

Dagens tema i undervisningen er lek. Studentene har tidligere hatt to økter om temaet, nå skal de selv få dele lekene de husker fra barndommen. 

- Studentene er delt inn i arbeidsgrupper som på forskjellige måter skal fortelle de andre om lekene. Etter fremvisningene kobler jeg på teorien som vi har hatt om tidligere, fortsetter Tvinnereim. - Det er en annen måte å jobbe på enn tradisjonell klasseromsundervisning, det blir mer spontant og impulsivt. 

Studentene er også fornøyde. Både med å bli minnet om leker fra barndommen, og med en undervisningsform som krever mer aktiv studentdeltakelse. 

trafikklys

En omlegging av barnehagelærerutdanningen oppfordrer til bruk av nye læringsmetoder. 

- Seminarer i undervisningen er ikke nytt for DMMH, sier Mona Frønes, studieleder for barnehagelærerutdanningen ved DMMH.

- Vi ønsker å ha varierte undervisningsformer for studentene når de skal erverve kunnskap og forståelse for ulike tema vi jobber med. Men i den nye modellen tar vi i bruk seminarer i større grad enn tidligere. 

I seminarundervisningen er det studentene som jobber mer selvstendig med stoffet. Som for eksempel til lek er det laget en felles ramme som alle studentene tar utgangpunkt. Lærer er tilstede, hovedsakelig som veileder. Det er en veksling på å jobbe litt individuelt med tildelt oppgave, jobbe sammen i gruppe, ha visning for hverandre for å dele hva de har gjort. Med seminar ønsker vi å la studentene få bruke fagstoffet som er gått gjennom, og får mulighet til å jobbe mer selvstendig med stoffet og bruke stoffet. 

  

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.