Vigdis Dagsdatter Øien er høgskolelektor på seksjon for estetiske fag. Hun forteller at studentene har måttet tenke på mange områder som funksjonalitet, sikkerhet, farger, lyd og samarbeid.
- Å jobbe i prosess, over lengre tid med noe, skaper mange gode refleksjoner. Vi har involvert fag som norsk, pedagogikk, fysisk fostring, kunst og håndverk, og flettet dem sammen til en helhetlig læringsprosess for studentene.
Studentene Maja Wahl og Karoline Moen mener de har lært mye av denne uka.
- Vi har blitt mer åpne, nå tør vi litt mer i klassen, forteller de. - Vi har blitt mer sammenspleiset. Nå gleder de seg til å se hvordan dagens unge publikum bruker rommet, om de bruker det på et annet vis enn studentene.
Klassestyrer for førsteklassingene, Trond Løge Hagen, mener prosjektet er et godt eksempel på hvordan den nye barnehageutdanningen legger vekt på samarbeid mellom fagene.
- Å jobbe temabasert, å ha flere fag inn i undervisningen skaper en helhet for studentene. Studentene lærer mer enn om vi hadde undervist i hvert fag for seg. Det er ekstra stimulerende for studentene å arbeide på denne måten når målet er å vise det frem til barnegruppene, sier han.
- Det morsomste har vært å bygge konstruksjonen, samstemmer studentene Lars Moe, Håvard D. Johnsen og Ole Tobias Schjelle.