DMMH | Tar med seg risikolek tilbake til Trinidad og Tobago

Tar med seg risikolek tilbake til Trinidad og Tobago

  • Publisert: 20.12.2017
  • Oppdatert: 26.03.2020
Fra de karibiske strender til snøen i Trondheim, Petra McLeod har hatt et annerledes semester denne høsten.

Den 27 år gamle studenten fra The University of the West Indies har tilbrakt de siste 5 månedene på DMMH. Hun har fulgt kursene Norwegian Early Childhood Education and Care, Theory and Practice og Outdoor Play and Learning in Norwegian Early Childhood Education. 

narbilde-web
Da jeg forlot barnehagen ga barna meg tegninger og blader som var laminert. Jeg tar meg meg en liten bit av Norge tilbake til Trinidad og Tobago, sier utvekslingsstudenten på DMMH. 

- Dette er første gang jeg har vært i Europa, forteller hun. - Jeg synes den beste opplevelsen har vært å se kulturen, og hvordan nordmenn integrerer sin kultur i utdanningssystemet. Som resirkulering, for eksempel. Myndighetene i Trinidad og Tobago har forsøkt å gjøre folk mer bevisste på dette, til ingen nytte. Her i Norge er det implementert i barnehagen, det er en god ide. Barna vil vokse opp med omsorg for miljøet.

McLeod har observert flere forskjeller mellom barnehagene i Trinidad og Tobago og i Norge. En av de største forskjellene er betydningen leken har i norske barnehager.

- Nå ser jeg hvor mye barn lærer gjennom leken. Hjemme er vi mer senterbaserte, det er drama sentre, skrivesentre og så videre, barna får undervisning i de aktuelle områdene. I Norge leker barna mer ustrukturert, likevel lærer de like mye gjennom nettopp det å leke i seg selv.

En annen stor forskjell er barnets frihet.

- Jeg har lært betydningen av risikolek. Barna er overbeskyttet hjemme, de er innendørs mesteparten av tiden i motsetning til norske barn. Her har jeg lært at barna må utfordre seg selv, de må klatre opp i trærne. De utforsker omgivelsene, men de føler seg fremdeles trygge. Hvis de skulle ha en ulykke så vil de lære av den.

gardsplassen-nar-web
Jeg har fått mye kunnskap her på DMMH, jeg fikk se med egne øyne hvordan læring og lek går sammen, sierutvekslingsstudent Petra McLeod.

McLeod satte pris på den norske måten der barnehagene er ute hver dag, og hvordan de utforsker nærmiljøet.

- Det er en kjempegod ide at barnehagene får gratis bussturer om formiddagene, det er noe jeg vil prøve å innlemme hjemme. De bruker bussene for å komme seg på turer og besøk utenfor nærmiljøet.  Jeg lærte så mye om naturen. Vi sov i lavvo på Frøset, vi plukket bær og lærte plantenavn. Jeg så hvordan naturen utfordrer fantasien, en gren kan være så mange ting i fantasien, mens en lekebil bare er en lekebil.

Før oppholdet var engelskspråklige McLeod bekymret for hvordan det ville være å ikke snakke samme språk som barna i barnehagen. 

 - De bekymringene var grunnløse. Jeg lærte raskt at det finnes flere typer kommunikasjon. Barna lærte meg mange ord, og vi kommuniserte gjennom kroppsspråk, tegninger, og ikke minst øynene. Jeg lærte dem noen engelske ord og jeg lot dem leke med min steelpan, noe de raskt mestret og klarte å spille på. Jeg viste dem også hvordan vi leker i Karibia, med sand og lim, noe de ikke hadde sett før.

smile-foran-skolen-web
Petra McLeod har aldri sett snø før og var glad for at hun fikk forandringen å gå på ski mens han studerte på QMUC.
Hun anbefaler oppholdet som utvekslingsstudent på DMMH. 

- Norge er et av verdens ledende land innen barnehageområdet. Jeg vil virkelig oppfordre andre til å ta denne sjansen og komme til DMMH. Vær åpen og spør mange spørsmål. Å være her er viktigere enn å bare lese teori. Her får jeg svar på mine spørsmål, jeg kan analysere og se selv. Jeg hadde så mange spørsmål til mentoren i begynnelsen, ting var så forskjellig fra det jeg var vant til, det var så stor hjelp å være her selv.

Hun hadde 12 klassekamerater fra Serbia, Hellas, USA, Spania, Tsjekkia og Slovakia. De har reist litt rundt i Norge, og vil definitivt holde kontakten nå når kursene er ferdige.

- Det er flott å være en utvekslingsstudent, ikke bare fikk jeg lære om norsk kultur og praksis, jeg lærer også fra klassekameratene om deres kultur og hvordan de jobber med barnehagene i sine hjemland.

Jeg startet kurset litt senere enn de andre, men jeg klarte å ta de igjen, arbeidsbelastningen var gjennomførbar. Lærerne på DMMH er også veldig hjelpsomme og hyggelige. Vi får mye hjelp, og en av lærerne inviterte oss til sitt hjem til middag. Jeg delte en leilighet med noen studenter på et annet universitet, de var så sjalu fordi DMMH hadde gitt meg alt jeg trengte i kjøkkenet, sengetøy, klær, litt tradisjonell mat og så videre.

McLeod vil fullføre sin bachelorgrad etter neste semester, og forhåpentligvis kommer hun tilbake til Norge om ikke lenge.