Alle pedagogstudenter får gratis adgang på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.
- Utstillingen består av en rekke forskjellige gjenstander som er satt sammen for å gi ny mening. Hva oppstår når ting kommer i dialog med hverandre, spør kurator Solveig Lønmo.
Etter museumsbesøket fikk studentene en del etterarbeid. De skulle velge seg en favorittgjenstand, fotografere den, og bruke den som inspirasjon til å skrive en fortelling i norsktimen. Museet ønsker også å samle inn fortellingene og vise dem på nettsiden.
Videre jobbet de med hvordan musesumsbesøk kan bidra i barnehagens arbeid med et godt språkmiljø.
Et lignende arbeidskrav fikk studentene i matematikk. Hver studiegruppe valgte seg en gjenstand som inspirasjon til videre arbeid med ett matematisk tema. Sammen med en billedbok knyttet til det samme matematiske temaet lagde de en presentasjon for hele klassen. Der skulle de vise hvordan barnehagelærerne kan jobbe med det matematiske temaet sammen med barn ved hjelp av billedboka, gjenstanden samt èn eller flere aktiviteter. De skulle også drøfte hvordan dette kan legge grunnlag for barns matematiske forståelse for det aktuelle temaet.
Høgskolelærererne Marit Semundseth og Beate Nergård fra DMMH står foran verdens eldste leksikon og eksempler på tidlig urtmakerkunst, som også er en del av utstillingen på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.
Norsklærer Marit Semundseth og matematikklærer Beate Nergård synes det er viktig at barnehagene tilrettelegger for at barn skal ta del i kunstopplevelser. De er også begeistret over at andre fag kan ha nytte av musèer. Gjennom estetiske møter med noe konkret kan man skape noe abstrakt, som en fortelling.
Les fortellingen til Malin Eilertsen, og se bildet som inspirerte henne til å skrive den.