DMMH | Tverrfaglig bok om barnehagen

Tverrfaglig bok om barnehagen

  • Publisert: 22.08.2014
  • Oppdatert: 22.08.2014
"Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis" er tilpasset den nye barnehagelærerutdanningens kunnskapsområde: Utvikling, lek og læring.
Omslag utvikling lek copy

Vibeke Glaser, Ingunn Størksen og May Britt Drugli er redaktører for den nye boka som er forfattet av pedagoger og psykologer.

Her presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling i barnehagen. Det gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning. Hensikten med boka er å fremme en flerfaglig og integrert tilnærming til barns utvikling, lek og læring.

Felles for bidragene er deres fokus på tidlig innsats, interaksjon og relasjon samt voksnes betydning for barnets utvikling i en barnehagekontekst.

Boka tar opp viktige temaer som omsorg, lek og læring; arv og miljø; tilknytning; vennskap; mestring og motivasjon; selvregulering; språk- og matematikk; kjønn; observasjon og kartlegging; barn med flerkulturell bakgrunn; omsorgssvikt; barnelitteratur; forebygging av mobbing; medvirkning og danning mm.

Den retter seg mot lærere og studenter i barnehagelærerutdanning, barnevernsutdanning, fysioterapiutdanning og andre profesjonsutdanninger som har fokus på barn og familie. Den er også relevant for praktikere som arbeider tett med barn i alderen 0 5 år.

Blant de mange forfattere finner vi flere som er ansatt på DMMH. Førstelektor Rune Storli, førstelektor Else Johansen Lyngseth, førstelektor Kari Emilsen, førstelektor Sonja Kibsgaard og førsteamanuensis Atle Krogstad har alle bidratt med kapitler innen sine fagfelt. 

Les mer om Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis.

Vibeke Glaser, Ingunn Størksen og May Britt Drugli (red.)
Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis.
Fagbokforlaget 2014