FNs Barnekonvensjon er tydelige på at alle som jobber med barn skal fokusere på BARNS BESTE. Tverrfaglig samarbeid starter i studietida, og handler både om kunnskap om egen og hverandres profesjon, forståelse for hverandres fagspråk og tillit mellom hverandre.
I flere år har DMMH og HiST arrangert et undervisningsopplegg hvor studenter fra barnevernspedagog-, sosionom- og barnehagelærerutdanning møtes til felles forelesninger og drøftinger i grupper på tvers av utdanningene. Nå utvides dette samarbeidet til å omfatte flere utdanninger, helsesøsterutdanningen ved HiST og vernepleierutdanningene ved HiST og HiNT.
Programmet foregår ved 3 campuser, og studentene arbeider hver dag i smågrupper på tvers av fagutdanningene.
Hovedtema de tre dagene er:
Samarbeid, jus og etikk
Kommunikasjon med barn i vanskelige livssituasjoner
Seksualitet og seksuelle overgrep
DMMHs rektor Hans-Jørgen Leksen ønsket forsamlingen velkommen. Han la vekt på at studentene kommer fra profesjoner med ulikt ståsted i forhold til barn. Barn eksisterer ikke uavhengige av sin kontekst, de har sine venner, familie, psykisk helse som må sees sammen med barnet. Dette er viktig kunnskap for profesjonene.
De ulike studentgruppene har med seg sitt eget, verdifulle blikk på barnet. - Det er verdifullt hvis dere skjønner det er lurt og nødvendig å lære av hverandre og samarbeide på tvers av profesjonsgrensene, sier rektor.
Bodil Mørland fra DMMH forteller om dagen
DMMHs nye auditorium var fullsatt av interesserte studenter
I flere år har DMMH og HiST arrangert et undervisningsopplegg hvor studenter fra barnevernspedagog-, sosionom- og barnehagelærerutdanning møtes til felles forelesninger og drøftinger i grupper på tvers av utdanningene. Nå utvides dette samarbeidet til å omfatte flere utdanninger, helsesøsterutdanningen ved HiST og vernepleierutdanningene ved HiST og HiNT.
Programmet foregår ved 3 campuser, og studentene arbeider hver dag i smågrupper på tvers av fagutdanningene.
Hovedtema de tre dagene er:
Samarbeid, jus og etikk
Kommunikasjon med barn i vanskelige livssituasjoner
Seksualitet og seksuelle overgrep
DMMHs rektor Hans-Jørgen Leksen ønsket forsamlingen velkommen. Han la vekt på at studentene kommer fra profesjoner med ulikt ståsted i forhold til barn. Barn eksisterer ikke uavhengige av sin kontekst, de har sine venner, familie, psykisk helse som må sees sammen med barnet. Dette er viktig kunnskap for profesjonene.
De ulike studentgruppene har med seg sitt eget, verdifulle blikk på barnet. - Det er verdifullt hvis dere skjønner det er lurt og nødvendig å lære av hverandre og samarbeide på tvers av profesjonsgrensene, sier rektor.
Bodil Mørland fra DMMH forteller om dagen
DMMHs nye auditorium var fullsatt av interesserte studenter