Tanken er at rommet/stedet studentene jobber med, skal kunne skape impulser for kreativ lek og eller aktivitet hos barn. I tillegg fokuseres det på hvordan ulike rom/miljø påvirker barns aktivitet og hvordan studentene selv kan påvirke aktivitetene som skjer.
Høgskolelektor Hege Nordnes er en av lærerne som har hatt med klassen sin i parken. Hun forteller at man de siste årene har blitt mer bevisst over hvor stor betydning rommet har for barns mulighet til å skape gode relasjoner, deres læring og deres evne til å være i et fellesskap. Forskningsprosjekt som EnCompetence har bidratt til å belyse dette.
- Leken forandrer seg, barna blir mer aktive når de har tilgang til løsmaterialer. Studentene kan ikke bare lære teori, de må også se for egne øyne hvordan leken forandrer seg med uterommet, sier Nordnes.Hun mener det er er behov for større kompetanse på hvor viktig rommet er for barna, og håper DMMH-studentene får den kompetansen de trenger for å skape gode rom for lek i barnehagen.
- Snart skal studentene i sin første praksisperiode. En av oppgavene der er å tilrettelegge for leik, så dette er også god trening for praksis, sier hun.